اسم الکتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى المؤلف : كريمى والا، محمد رضا الجزء : 1 صفحة : 247
كمالات شايسته آنها استوار گرديده است[1] و در اين ميان، انسان از شرافت،
كرامت و والايى ويژهاى برخوردار بوده، رسالتى خطير بر عهد دارد. او مسئول تربيت و
تكامل خود در مسيرى است كه در حدّ معينى متوقف نمىشود و هرگز بىهويتى و بىهدفى
را برنمىتابد.
براساس جهانبينى الهى، انسان و جهان ماهيتى «از اويى» إنّا للّه[2] دارند؛ به اين معنا كه واقعيت جهان مساوى است با از او بودن؛ نه
اينكه جهان واقعيتى دارد و اين واقعيت يك نسبت و اضافهاى با موجدش؛ آنچنان كه
فرزند واقعيتى دارد كه نسبت و اضافهاى با شخص ديگرى به نام پدر برقرار مىكند؛
بلكه واقعيت و ماهيت انسان و جهان، در اين بينش، «عين از اويى»، «عين صدور»، «عين
تعلق»، «عين ربط» و «عين اضافه» به اوست. در جهانبينى الهى، انسان و جهان علاوه
بر ماهيت از اويى ماهيتى به سوى اويى دارند و إنّا إليه
راجعون؛[3] يعنى كل هستى مجموعهاى هدايت شده است و هر موجودى در هر مرتبهاى
متناسب با سعه وجودى خود از هدايت به «سوى اويى» بهرهمند است:
و للّه غيب السّموات و الأرض و إليه يرجع الأمر كلّه؛[4] غيب آسمانها و زمين تنها از آن خداست و همه كارها به سوى او
بازگردانده مىشود.
نه تنها ظاهر آسمان و زمين از آن خداست، بلكه آنچه پوشيده و باطن اين
عالم است نيز از آن اوست؛ كه او آفريده و همو مالك است و همه كارها به او
بازمىگردد و هرگز چنين نيست كه بعد از آفريدن، آفريدگان را به حال خود رها گذارد.
و او خدايى است كه:
[1] - ر. ك: مرتضى مطهرى رحمه اللّه، مجموعه آثار، ج 2،
ص 83.