اوست نه همچون ديگر نظامهاى اقتصادى تمركز و
تكاثر ثروت و سودجويى، زيرا كه در مكاتب مادى، اقتصاد خود هدف است و بدين جهت در
مراحل رشد، اقتصاد عامل تخريب و فساد و تباهى مىشود ولى در اسلام اقتصاد وسيله
است و از وسيله انتظارى جز كارايى بهتر در راه وصول به هدف نمىتوان داشت.
با اين ديدگاه برنامه اقتصاد اسلامى فراهم كردن زمينه مناسب براى
بروز خلاقيتهاى متفاوت انسانى است و بدين جهت تأمين امكانات مساوى و متناسب و
ايجاد كار براى همه افراد و رفع نيازهاى ضرورى جهت استمرار حركت تكاملى او بر عهده
حكومت اسلامى است.
زن در قانون اساسى
در ايجاد بنيادهاى اجتماعى اسلامى، نيروهاى انسانى كه تاكنون در خدمت
استثمار همه جانبه خارجى بودند، هويت اصلى و حقوق انسانى خود را بازمىيابند و در
اين بازيابى طبيعى است كه زنان به دليل ستم بيشترى كه تاكنون از نظام طاغوتى متحمل
شدهاند استيفاى حقوق آنان بيشتر خواهد بود.
خانواده، واحد بنيادين جامعه و كانون اصلى رشد و تعالى انسان است و
توافق عقيدتى و آرمانى در تشكيل خانواده كه زمينهساز اصلى حركت تكاملى و رشد
يابنده انسان است، اصل اساسى بوده و فراهم كردن امكانات جهت نيل به اين مقصود، از
وظايف حكومت اسلامى است. زن در چنين برداشتى از واحد خانواده، از حالت (شيئى بودن)
و يا (ابزار كار بودن) در خدمت اشاعه مصرفزدگى و استثمار، خارج شده و ضمن
بازيافتن وظيفه خطير و پرارج مادرى، در پرورش انسانهاى مكتبى، پيشاهنگ و خود همرزم
مردان در ميدانهاى فعال حيات مىباشد و در نتيجه پذيراى مسئوليتى خطيرتر و در
ديدگاه اسلامى برخوردار از ارزش و كرامتى والاتر خواهد بود.
ارتش مكتبى
در تشكيل و تجهيز نيروهاى دفاعى كشور توجه بر آن است كه ايمان و
مكتب،