الف- ... وَ أَمْرُهُمْ
شُورى بَيْنَهُمْ ....[1]
ب- ... وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ....[2] تفسير مجموع اين دو آيه چنين خواهد
بود: «مسلمانان در امر خود با يكديگر مشورت و تبادل نظر كنند و تو هم اى رسول
گرامى صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در مشورت با آنان شركت كن».
از انضمام اين دو آيه به يكديگر، يك قانون كلّى اسلامى استفاده
مىشود و آن اين است كه افراد ملّت مسلمان به طور آزاد، حقّ اظهار نظر در برابر
يكديگر بلكه در برابر رئيس مملكت، حتّى مانند رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و
سلّم را دارند،[3] ولى
متأسفانه حكومتهاى اسلامى پس از رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم اصالت
اسلامى خود را از دست دادند و بر مبناى روح قبايلى و تعصّبات بدوى، مخصوصا از زمان
معاويه بلكه خلفاى اسبق جز على عليه السّلام حكومتهايى تحت عنوان خلافت اسلامى
تشكيل دادند كه در حقيقت تمامى بر ضدّ مبانى اسلام و روح آزاديخواهى بود.[4]
حدود مشورت
(1) از اين نكته نبايد غفلت كرد كه اصولا مشورت و تبادل نظر هميشه در
جايى
[3] - در جنگ بدر رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و
سلّم با گروهى از مسلمانان براى جنگ از شهر مدينه حركت كردند؛ چون به بيابان بدر
رسيدند در جايى كه آب وجود نداشت، فرود آمدند. مردى از ميان اصحاب برخاست و گفت:
يا رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم آيا خدا تو را امر كرده است كه در
اينجا فرود آيى يا خود اينجا را انتخاب كردهاى.
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و
سلّم فرمود: خودم اينجا را اختيار نمودم.
مرد صحابى گفت: بهتر اين است كه
از اينجا كوچ كنيم و در جايى كه آب وجود داشته باشد فرود آييم تا تشنگى ما را
تهديد نكند و نيز چون آب در اختيار ما باشد، بهتر مىتوانيم بر دشمن( مشركين)
پيروز شويم.
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و
سلّم فرمود: راست گفتى، آنگاه فرمان داد تا سپاه اسلام كوچ كردند و جايى كه آب
بود، فرود آمدند.( تاريخ طبرى 2، 144/ طبع ليدن. قبانچى/ شرح رساله احقاق الحقوق
امام سجاد عليه السّلام 1/ 390).
[4] - توضيحات بيشتر درباره شور اسلامى در صفحه 72 داده
شده، ملاحظه شود.