مرحوم اردبيلى[1]
از مرحوم استرآبادى نقل مىكند كه «تأمل در متن توقيع، منزلت والاى اسحاق بن يعقوب
را آشكار مىكند»[2] و چه بسا-
همانطور كه بعضى از علماى رجال استظهار كردهاند- اسحاق برادر محمد بن يعقوب كلينى
باشد. و با توجه به اعتماد كسى چون كلينى به او- به خصوص در مورد اين توقيع شريف
كه شامل مطالب بسيار مهم از حضرت است، و همچنين اعتماد كسانى چون صدوق و شيخ
الطائفة- قدس سرهم- بر او- سزاوار نيست كه در سند اين حديث خدشه نمود؛ زيرا بعيد
است كه كلينى كسى چون او را- كه از معاصرين خودش است- نشناسد و اين گونه از او نقل
كند. به حضرت امام زمان (عج) نامه مىنويسد و چنين مسائلى كه جز خواص و بزرگان
شيعه از آن پرسش نمىكنند، بپرسد و پاسخ حضرت (عج) به خط شريف خود ايشان به دستش
برسد، بنابراين، كلينى چنين كسى را به وثاقت و اهليت براى اين گونه مكاتبات مىشناسد
و در نتيجه صحت سند اين توقيع را با اين مقدمات بعضى از علما تأييد كردهاند.
مفاد توقيع شريف و مسائل فقهى، قضايى و امور ضرورى (حسبى)
(1) عبارت امام عليه السّلام: «الحوادث الواقعه» در توقيع شريف شامل
كلّيه حوادث اعمّ از فقهى، قضايى، امور ضرورى (حسبى) مىباشد؛ زيرا «الحوادث» به
اصطلاح جمع محلّى به الف و لام و مفيد عموم است.
بنابراين، در زمان غيبت امام عصر عليه السّلام در كلّيه رويدادهاى
مزبور- در صورتى كه داراى نوعى ابهام و يا نياز به تصميمگيرى شرعى داشته باشد-
بايد به فقيه رجوع شود تا مشكل حادثه را از ديدگاه شرع حل كند، همان گونه كه هر
ملّتى به رؤساى خود مراجعه مىكنند و در اسلام ابتدا بايد به امام معصوم عليه
السّلام و در نبود او به نايب او «فقيه» مراجعه شود و حوادث مزبور را به اين شرح
مىتوان بيان كرد:
1- حوادثى كه از لحاظ حكم شرعى مجهول باشد و به اصطلاح اصولى (شبهات