احاديث نام و نشان امامان معصوم را بيان
فرموده است.[1]
ب- ناقلين حديث
(1) احتمال دوم اينكه: مراد از «روات حديث و سنّت»، همان ناقلين و
محدثين باشند، نه خصوص فقها و دانشمندان اسلامى چه آنكه رسول خدا صلّى اللّه عليه
و آله و سلّم آنها را به اين صفت معرفى نمود: «يروون عنّى أحاديثى و سنّتى؛ خلفاى
من راويان حديث و سنّت من مىباشند» و اين گونه افراد به طور مسلّم داراى ولايت
فقيه نيستند؛ زيرا داراى مقام اجتهاد و فقاهت نمىباشند، بنابراين، منظور از خلافت
فقط خلافت در تبليغ و بيان احكام است، نه خلافت در ولايت تصرف و امثال آن.
اين دو احتمال كاملا در دو طرف افراط و تفريط قرار دارند، اوّلى:
«امامان»، دومى:
ناقلان حديث.
پاسخ:
اوّلا: در برخى از نسخههاى حديث مورد بحث اين جمله نيز اضافه شده
است «فيعلّمونها الناس من بعدى» يعنى: «سنت مرا به مردم ياد مىدهند» و بديهى است
كه مرحله تعليم سنّت توأم با بررسى كامل انجام خواهد گرفت و اين همان مرحله فقاهت
[1] - مرحوم شهيدى در حاشيه مكاسب صفحه 329 در نفى اين
احتمال( احتمال اراده امامان معصوم از خلفا در حديث فوق) مىگويد: امام صادق عليه
السّلام گفتار رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم« اللّهمّ ارحم خلفائى» را
تطبيق به« ابان بن تغلب» نموده و بدين وسيله او را تجليل فرموده است و اين خود
شاهد است كه مراد از خلفا« فقها» هستند امثال« ابان» نه امامان معصوم عليهم
السّلام. تتمّه كلام مرحوم شهيدى: البته تنها در تبليغ احكام كه قدر متيقّن از
اطلاق است.
البته اصل مطلب- همانگونه كه در
متن بيان شده است- صحيح است، ولى تطبيق درباره ابان از امام صادق عليه السّلام
صورت نگرفته و اين اشتباه از نقل دو حديث پياپى از صدوق( در كتاب وسائل 18/ 65/ ح
49 و 50 كتاب القضاء) صورت گرفته و گمان شده است كه هر دو يك حديث هستند و حال
آنكه دو حديث جداى از هم مىباشند. مراجعه شود به وسائل و كتب صدوق: الفقيه و
المجالس( امالى) چنانچه اشاره شد.