(1) اگر چه طبق قواعد كلّى،[1]
علم حاكم مجوز صدور حكم است، ولى حديثى در رؤيت هلال رسيده كه شايد به اتكاى آن
ترديدى در مطلب فوق به وجود آيد و مانع از اعتبار علم حاكم در موضوعات شود و آن
حديث امام صادق عليه السّلام از على عليه السّلام است كه به اين صورت نقل شده است:
«إنّ عليّا عليه السّلام كان يقول: لا اجيز فى رؤية الهلال الّا
شهادة رجلين عدلين».[2] «تجويز
نمىكنم در رؤيت هلال، مگر شهادت دو مرد عادل را».
مفاد حديث فوق اين است كه شهادت دو نفر عادل در حكم به هلال ضرورى
است و لازمه آن عدم كفايت علم حاكم است.
پاسخ:
(2) منظور امام عليه السّلام از لزوم «شهادت عدلين» در هلال، لزوم
نسبى است، نه مطلق، و به اصطلاح حصر (محدوديّت) مزبور حصر اضافى است نه تام، و
چنين معنا مىدهد كه:
شهادت دو مرد عادل را مىپذيرم، نه شهادت زنان را و نه شهادت فسّاق
را و نه يك مرد عادل را و نه شهادت افراد مجهول الحال را، بلكه تنها شهادت دو مرد
عادل را مىپذيرم (رجلين عدلين) وگرنه بديهى است كه با شهرت، اعمّ از علمى و ظنّى
و يا خصوص علمى و نيز با حكمى كه متكى به «بيّنه» باشد نيز هلال ثابت مىشود[3] بنابراين، حديث مزبور نمىتواند
اعتبار علم حاكم را نفى كند و مفاد اين حديث درست مانند حديثى است كه در باب قضا
وارد شده است كه رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: