حكم را دارد؛ يعنى حكم امام در آنها لازم
الاجراء است، ولى به هر حال، شامل موضوعات شخصى نخواهد شد مگر با قول به عدم فصل.
2- حديث مرسل رفاعه
(1) «رفاعة عن رجل عن ابى عبد اللّه عليه السّلام قال: دخلت على ابى
العبّاس بالحيرة، فقال:
يا ابا عبد اللّه! ما تقول فى الصّيام اليوم؟ فقلت: ذاك الى الامام
ان صمت صمنا و ان افطرت افطرنا، فقال: يا غلام! علىّ بالمائدة فأكلت معه، و انا
اعلم- و اللّه- انّه يوم من شهر رمضان فكان افطارى يوما و قضاءه ايسر علىّ من ان
يضرب عنقى و لا يعبد اللّه».[1] «رفاعه به
وسيله مردى، از امام صادق عليه السّلام چنين نقل مىكند كه امام صادق عليه السّلام
فرمود:
وارد شدم در شهر حيره[2] بر ابو
العبّاس.[3] گفت: اى
ابو عبد اللّه! نظر تو درباره روزه امروز چيست؟ (يوم الشّك) گفت: اختيار اين امر
با امام است اگر او روزه بگيرد، ما هم روزه خواهيم گرفت، و اگر او افطار كند (روزه
نگيرد) ما هم افطار خواهيم نمود. (روزه نمىگيريم) گفت: (خطاب به غلام خود) اى
غلام! سفره غذا را آماده كن (بر سر سفره نشستم) من با او هم غذا شدم و به خدا قسم
مىدانستم كه آن روز يكى از روزهاى ماه رمضان است، ولى روزه خوردن يك روز و سپس
گرفتن قضاى آن بر من آسانتر بود از اينكه گردنم را بزنند و ديگر خدا عبادت نشود».
مفاد اين حديث از يك صغرا و كبرا تشكيل شده است كه نتيجه آن حجيّت
«حكم حاكم» در هلال است. امّا كبرا عبارت است از اينكه حقّ حكم به هلال براى امام
ثابت است؛ زيرا فرمود: «ذاك الى الامام ...؛ يعنى اختيار اين امر (روزه وجودا و
عدما) با امام است». و امّا صغرا عبارت است از تطبيق امامت بر ابو العبّاس كه يكى
از خلفاى جور از بنى العبّاس بوده است.
[1] - فروع كافى 4/ 83/ ح 7/ باب اليوم الّذى يشكّ فيه
من شهر رمضان هو أو من شعبان.
[2] -« حيره» نام شهرى بوده نزديك كوفه به فاصله سه
ميل،( مراصد الاطلاع 1/ 441).
[3] - ابو العبّاس سفاح اوّلين خليفه از خلفاى بنى
العبّاس و معاصر امام جعفر صادق عليه السّلام بوده است و او امام عليه السّلام را
از مدينه به عراق احضار نمود و سپس بازگردانيد.