ملّت كافران نكوهش به عمل آمده است، مراد و
منظور از مليّت قرآنى چيست، و كدام شكل آن مطلوب و كدام شكل آن- از ديدگاه اسلام-
نامطلوب است.
ملّت در لغت
(1) در تشخيص مفهوم قرآنى «ملّت» بايد از لغت استفاده نمود و در لغت،
«ملّت» به معناى شريعت و دين آمده است. در كتاب «اقرب الموارد» در تفسير «ملّت»
چنين مىگويد: « (الملّة) بالكسر: الشّريعة او الدّين. قيل: الملّة و الطّريقة
سواء، و هى اسم من امليت الكتاب ثمّ نقلت الى اصول الشّرائع باعتبار انّها يمليها
النّبىّ، و قد تطلق على الباطل كالكفر ملّة واحدة و لا تضاف إلى اللّه و لا الى
آحاد الامّة».
از سخن اين لغوى و همچنين ديگران چنين بر مىآيد كه اصل و ريشه
«ملّت» از «املاء» به معناى «القاء» و بازگو نمودن يك مكتب و يا فكر و اعتقاد است،
همانگونه كه پيامبران، دين و آيين خود را به مردم القا مىكنند و از اين رو كلمه
ملّت تنها به رسولان الهى اضافه مىشود، نه به خدا و نه به مردم؛ مثلا گفته مىشود
«ملّت محمّد» ولى گفته نمىشود «ملّت اللّه» و يا ملّت فلان شخص. «مفردات راغب»
نيز در اين زمينه گفتار بالا را تقريبا بازگو مىكند.
بنابراين، اگر ملّيت (دين) بر اصل توحيد پايهگذارى شده باشد، مورد
ستايش است و اگر بر پايه كفر، تأسيس شده، ناستوده است.
ملّيت پيامبران (ملّيت ستوده)
(2) در قرآن كريم از پيروى «ملّيت پيامبران الهى» ستايش شده است. مانند: