گواه صادقانه ايمانشان اين است كه نماز را
بپامىدارند و زكات مىپردازند و آن چنان در فرمان خدا كوشا هستند كه لحظهاى در
انجام آن كوتاهى روا نمىدارند هر چند در ركوع نماز باشند از فقير بينوا دستگيرى
نموده و زكات را به او مىپردازند، اين گونه افراد را خداوند به ولايت برگزيد؛
زيرا كار خدا بدون حكمت نيست و به هر كس و ناكسى مقام زعامت و خلافت را واگذار
نمىكند؛ زيرا اين مقام مقامى است كه از جانب پروردگار به بندگان واگذار مىشود و
جز به افراد داراى صلاحيّت همانند رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و على
عليه السّلام- كه داراى اين اوصاف مخصوص بودند- واگذار نشود.
و با در نظر گرفتن اين نكات، تصريح به نام «على عليه السّلام» با
اينكه مصداق منحصر به فرد الَّذِينَ آمَنُوا ... بود، لطفى نداشت همچنانكه به نام «محمد صلّى اللّه عليه و آله و
سلّم» تصريح نشد.
خلاصه گفتار آنكه: آيه مورد بحث، «ولايت» را براى خدا به دليل
الوهيّت و براى پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم به دليل رسالت و براى على
عليه السّلام به دليل ايمان و عمل نيكو، اثبات نموده است.
(1) «هيچ مرد و زن مؤمن را در كارى كه خدا و رسول انجام دهند، اراده
و اختيارى نيست كه رأى مخالفى اظهار نمايند».
«قضا» در لغت به معناى فصل دادن و جدا نمودن است؛ خواه به وسيله
گفتار يا بوسيله كردار و از اين روى به حكم قاضى، قضا گفته مىشود كه فيصله بين حق
و باطل مىدهد و اين دو را از هم جدا مىكند و همچنين به انجام رسيدن كارى را نيز
قضا مىگويند، مانند: قول خداوند كه مىفرمايد:
فَإِذا قَضَيْتُمْ مَناسِكَكُمْ ...؛[2]
«هنگامى كه اعمال حج را انجام داديد».
نتيجه آنكه: «قضا» در آيه مورد بحث به معناى «انتهاى امر» و انجام
دادن آن مىباشد و آيه مزبور چنين معنا مىدهد كه اگر خدا و رسول در اموال و نفوس
مردم