و از احكام قطعى است؛ زيرا حفظ نظام و امنيت
جامعه، بستگى به قوه قضائيه دارد.
همچنانكه در همه نظامهاى حكومتى جهان از عصر باستان تاكنون نيز
دستگاههاى قضايى يكى از اركان اصلى آنها بوده است و اسلام نيز كه تأكيدات فراوانى
بر سلامت روابط اجتماعى و مناسبات فيما بين افراد دارد به اين نكته با اهميت، توجه
خاصى مبذول داشته است. و از اين روى، در آيات بسيارى از قرآن كريم به لزوم چنين
قدرتى اشاره شده است، از جمله مىفرمايد: إِنَّ اللَّهَ
يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها وَ إِذا حَكَمْتُمْ
بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ ....[1] «همانا خدا به شما امر مىكند كه
امانت را به صاحبانش بازدهيد و چون حاكم بين مردم شويد به عدالت داورى كنيد».
- إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ
بَيْنَ النَّاسِ بِما أَراكَ اللَّهُ ....[2]
« (اى پيغمبر!) ما به سوى تو قرآن را به حق فرستاديم تا به آنچه خدا به وحى خود بر
تو آشكار كرده ميان مردم حكم كنى».
- ... فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ
وَ الرَّسُولِ ....[3] «چون در
چيزى كارتان به گفتگو و نزاع كشيد به حكم خدا و رسول بازگرديد».
- فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيما
شَجَرَ بَيْنَهُمْ ....[4]
«قسم به خداى تو! كه اينان به حقيقت اهل ايمان نمىشوند مگر آنكه در خصومت و
نزاعشان تنها تو را حاكم كنند».
- ... وَ إِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ
اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ.[5]
«و اگر حكم كردى ميان آنان به عدالت حكم كن كه خدا دوست مىدارد آنان را كه به عدل
حكم كنند».
- يا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ
بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا