اسم الکتاب : تنبيه بدنى كودكان المؤلف : حسينى خواه، سيدجواد الجزء : 1 صفحة : 82
مبحث دوم: تأسيس اصل
بعد از اينكه معلوم شد در كتابهاى فقهى و عبارات فقها، در
مورد تنبيه بدنى كودكان به صورت عام- براى ارتكاب جرايم و يا تربيت- دو اصطلاح
تعزير و تأديب به كار رفته است، در اين گفتار به اين بحث پرداخته مىشود كه چه
ضرورتى براى تنبيه وجود دارد، و اصل اوّلى در باب تنبيه كودكان چيست؟
در پاسخ بايد گفت: اصل و قاعدهى اوّلى در باب تنبيه بدنى
كودكان اين است كه در اسلام تنبيه بدنى كودك جايز نبوده و به عنوان عملى ممنوع
محسوب مىشود؛ چرا كه خداوند متعال همهى انسانها را آزاد آفريده است و كسى را بر
ديگرى تسلّط نيست؛ علاوه آنكه زدن ديگرى، ايذا، اذيّت و ظلم به او محسوب مىشود
كه در شرع مقدّس اسلام مورد نهى قرار گرفته است؛ خداوند متعال در قرآن كريم
مىفرمايد: إِنَّ اللّهَ يأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ
اْلإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِى الْقُرْبى وَ ينْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ
الْبَغْى يعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ [1]؛
يعنى: همانا خداوند به عدل و احسان فرمان مىدهد، و به بذل و بخشش خويشاوندان امر
مىكند، و از افعال زشت و منكر و ظلم نهى مىكند، شما را پند مىدهد، باشد كه
موعظهى خدا را بپذيريد.
روشن است كه يكى از مصاديق ظلم، اذيّت و آزار ديگران است؛ و
كتك زدن اشخاص از بارزترين افراد آن به شمار مىرود.
همچنين، كتك زدن، اذيّت و آزار ديگران در روايات نيز به
عنوان عملى ممنوع بيان شده است؛ طورى كه برخى از روايات، آن را جنگ با خدا و كفر
مىدانند. ابن ابىعمير از معاويه بن عمّار نقل مىكند كه از امام صادق (ع)
دربارهى آيه شريفه وَمَنْ
يرِدْ فِيهِ بِإِلْحَادٍ بِظُلْمٍ
[2] سؤال كردم، حضرت در پاسخ فرمودند: «هر ظلمى
الحاد است و زدن خادمى كه گناه نكرده، از اين الحاد است.» [3]
[3]. محمّد بن
يعقوب كلينى، فروع الكافى، ج 1، ص 228، ح 2؛ محمّد بن حسن حرّ عاملى، وسائل
الشيعة، ج 9، ص 341، ح 4؛ «ابن أبىعمير، عن معاوية بن عمّار قال: سألت أباعبد
الله (ع)، عن قول الله عزّ وجل: (ومن يرد فيه بإلحاد بظلم) قال: كل ظلم إلحاد وضرب
الخادم فى غير ذنب من ذلك الالحاد.».
اسم الکتاب : تنبيه بدنى كودكان المؤلف : حسينى خواه، سيدجواد الجزء : 1 صفحة : 82