اسم الکتاب : تنبيه بدنى كودكان المؤلف : حسينى خواه، سيدجواد الجزء : 1 صفحة : 174
به خوبى او را تربيت كند و پيوسته كودك را در وضعيتى شايسته
قرار دهد». [1] بديهى است تربيت شايسته و قرار دادن كودك در موقعيت و وضعيّت شايسته، با
تنبيه بدنى كودكان در سنينى كه فاقد درك و شعور هستند، سازگارى ندارد. علاوه آنكه
عرف زمان نيز در درست كردن عادت براى تنبيه بدنى مؤثر است؛ به اين صورت كه عرف
بيان مىكند در يك زمانى زدن كودك و تنبيه بدنى او افتخار است، اما در زمان ديگر
همين كار قبيح و ناپسند است. بنابراين، اگر عرف زمان- همان طور كه در عصر ما چنين
است- زدن را منافى مصالح عاليه كودك و بر خلاف وضعيّت شايسته بداند، در اين صورت،
چنين عملى جايز نخواهد بود.
گفتار دوّم: جواز تنبيه و مجازات بدنى كودكان
نظريه عدم جواز تنبيه بدنى كودكان و اينكه براى هر عملى
مجازات طبيعى و قهرى وجود دارد- كه در گفتار پيشين بيان شد-، هرچند در برخى از
مواردِ جزيى و عارى از خطر، و به عنوان يك وسيلهى تربيتى موقّت پذيرفتنى است، ولى
نمىتوانيم آن را به صورت يك ضابطهى تربيتى بپذيريم، و به تمام موارد و همهى
اوقات و فرصتها تعميم دهيم؛ زيرا، براى هيچ پدر و مادر يا مربّىاى ممكن نيست دست
روى دست بگذارد و فرزند و يا شاگرد خود را كنار آتش، يا لب پرتگاه، يا رودخانهى عميقى
ببيند، و يا مشاهده كند آب متعفّن و آلودهاى بياشامد، و يا غذاى فاسد و نامناسبى
بخورد، و بىتفاوت بماند تا كودك، خود به خود، با عكس العملهاى طبيعى، تنبيه و
مجازات گردد.
علاوه بر اين، براى هر رفتارِ نامطلوب و نكوهيدهاى مجازات
طبيعى و عكسالعمل فيزيكى و تنبيه قهرى وجود ندارد كه كودك به خاطر آنها از
اينگونه رفتارها بگذرد؛ و يا از اساس، دربارهى اين گونه اعمال، تجربهاى به دست
نياورده است؛ لذا، قادر به درك چنين تنبيه و مجازاتى نيست. كودكى كه كتاب، دفتر و
يا
[1]. محمّد بن حسن
حرّ عاملى، وسائل الشيعة، ج 15، ص 123، باب 22 از ابواب احكام الاولاد، ح 4: «فى
وصية النبى (ص) لعلى (ع) قال: يا على، حقّ الولد على والده أن يحسن اسمه وأدبه،
ويضعه موضعاً صالحاً ...».
اسم الکتاب : تنبيه بدنى كودكان المؤلف : حسينى خواه، سيدجواد الجزء : 1 صفحة : 174