براى نمونه برخى از آثار ابن تركه را نام مى بريم: 1ـ «تمهيد القواعد» كه شرحى است بر «قواعد التوحيد» جدش 2ـ «شرح فصوص الحكم» 3ـ «مفاحص» در علم حروف و اعداد 4ـ «أسرار الصلوة» 5ـ «رساله در مبدأ ومعاد» 6ـ «ترجمه احاديثى از اميرالمؤمنين على(ع)» {-1-}
رساله حاضر
رساله حاضر شرحى است بر حديث نقطه كه به فارسى قديم و به سبك عرفانى و در موارد زيادى با بهره گيرى از علم حروف و اعداد نگاشته شده كه در آن شارح چنانچه خود در رساله تصريح كرده آن را در پاسخ نامه شخصى ا ز دوستان خود مرقوم نموده است. ابن تركه نيز در پاسخ،شرح اين حديث را به صورت هاى مختلف در چند پايه بيان نموده است. حديث نقطه در مصادر به صورت هاى مختلف نقل شده كه در ذيل چند مصدر قابل توجه آن نقل مى گردد: 1ـ شعرانى از امام على بن ابيطالب(ع) روايت كرده كه امام(ع) فرمودند: «لو شئت لأوقرت لكم ثمانين بعيرا من معنى الباء». [2] 2ـ قندوزى حنفى در ينابيع المودّة نيز اين چنين روايت كرده: «اعلم أنّ جميع أسرار الكتب السماوية في القرآن وجميع ما في القرآن في
[1] در لغت نامه دهخدا ماده صائن الدين اصفهانى به دوازده رساله عربى و هفده رساله فارسى از مؤلف اشاره شده است.[2] لطائف المنن، چاپ مصر، ج1، ص171[3] ينابيع المودة ص69 و 408 ،چاپ اسلامبول[4] بحرالمعارف عارف همدانى، ص374[5] دو چوب و يك سنگ، اشكورى، ص18[6] وحدت از ديدگاه حكيم و عارف حسن حسن زاده آملى ،ص132 كه در آن در اين موردگويد:«همين عارف بزرگ محيى الدين در فتوحاتش چه مكاشفاتى و مقامات و كرامات و بياناتى از خود دارد. اين كه يكى از آحاد رعيت است به حكم وراثت بدين پايه والا مى رسد، پس تا چه پندارى درباره آنكه امام وارث خاتم(ص) است، أعني اميرالمؤمنين و برهان الموحدّين وغاية العارفين عليّا عليه الصلوة والسلام وارث نقطة جامعة بين قرآنية المحاذاة وفرقانية المضاهاة، به نحو اكمل است صدق ولي الله الأعظم في قوله أنا النقطة التي تحت الباء.