خدام بقعۀ مزبوره كسانى هستند كه مطلع بر وقفيت ملك مزبور هستند. آيا شهادت بعضى از خدام بقعۀ مزبوره (كه مقبول الشهاده مىباشند) بر وقفيت ملك مزبور بر بقعۀ مزبوره مثبت وقفيت ملك مزبور مىشود؟ و شهادت آنها در اثبات اين مطلب مسموع است؟ يا آن كه شهادت اين اشخاص مسموع نيست [زيرا] كه اين اشخاص را شرعا مدعى مىگويند-؟.
جواب:
اگر مدعى ديگرى باشد و ايشان شهادت دهند هم، قبول شهادت مطلقا محل اشكال است. زيرا كه غالب اين است كه از موقوفات امثال اين بقاع حصهاى به خدام مىدهند. پس مورد تهمت خواهند بود. پس بايد تفصيل داد كه اگر شهادت ايشان مورد تهمت هست به سبب اين كه منشأ جر نفعى مىشود- هر چند به اين سبب باشد كه به سبب معمور بودن آن بقاع، انتفاع به ايشان مىرسد- قبول شهادت مشكل است. و اگر معلوم باشد از خارج كه مطلقا در شهادت ايشان جرّ نفعى نيست براى ايشان، قبول مىشود. باقى الدعاء و السلام عليكم و رحمة اللّٰه و بركاته. و اللّٰه العالم. تمّ كتاب الوقف.