اسم الکتاب : ترجمه قانون در طب المؤلف : ابن سينا الجزء : 1 صفحة : 552
ادراك و اراده) قصد گردد، ديگر اين نيرو، نفسانى [1] نخواهد بود، بلكه نيروى طبيعى مىباشد
و بالاترين درجه از نيرويى كه طبيبان آن را نيروى طبيعى مىنامند. [2]
اما اگر نيروى طبيعى به نيرويى اطلاق شود كه در تغذيه و گوارش غذا
براى بقاى شخص يا بقاى نوع تصرف مىنمايد، ديگر اين نيرو (حيوانى)، طبيعى نخواهد
بود و جنس سومى را تشكيل مىدهد.
از آنجا كه حالاتى چون خشم و ترس و مانند آن، واكنشى است براى اين
نيرو (حيوانى) گرچه مبدئيت آن حس و نيروى واهمه و ادراكى باشد، (نزد طبيبان) به
اين نيرو نسبت داده شده است.
تحقيق بيشتر درباره اين نيروها و اين كه يكى مىباشند يا بيشتر از
يكى، به عهده دانش طبيعى، كه بخشى از فلسفه است، مىباشد.
فصل پنجم: نيروهاى ادراك كننده نفسانى
نيروى نفسانى مشتمل بر دو نيرو است و آن به منزلة جنس (سرشاخه) براى
آن دو مىباشد: به سبب دو تايى جنس براى آن، مشتمل بر دو نيرو مىباشد: يكى نيروى
ادراكى و ديگرى نيروى حركتى.
نيروى ادراك كننده نيز چون جنس براى دو نيرو مىباشد: نيروى ادراكى
ظاهرى و نيروى ادراكى باطنى. نيروى ادراك كننده در ظاهر، نيروهاى حسى است و آن
مانند جنس براى نيروهاى پنچ گانه نزد گروهى و هشت گانه نزد گروه ديگر مىباشد.
اگر نيروهاى حسى ظاهرى را پنج عدد دانستى، عبارتند از: نيروى بينايى،
نيروى شنوايى، نيروى بويايى، نيروى چشايى و نيروى بساوايى، ولى اگر آنها را هشت
عدد دانستى سبب آن است كه بيشتر دانش پژوهان تصور مىكنند كه نيروى بساوايى خود از
[2] زيرا اين نيروى طبيعى در ارواح عمل مىكند و آن در اعضا، لذا
اين نيروى طبيعى در بالاترين درجه قرار دارد، شايد مقصود از آن طبيعت باشد كه
نيروى مدبّر بدون اراده و شعور مىباشد.
اسم الکتاب : ترجمه قانون در طب المؤلف : ابن سينا الجزء : 1 صفحة : 552