اسم الکتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات المؤلف : بهشتى، احمد الجزء : 1 صفحة : 41
در قوس نزول از فعليّت به قوّه آمديم و هرچه تنزّل كرديم از فعليّت
كاسته و بر قوّه افزوده شد و در قوس صعود، از قوّه به سوى فعليّت رفتيم و هرچه
ترقّى كرديم، از قوّه كاسته و بر فعليّت افزوده شد.
در قوس نزول، از فعليّت به قوّه محض رسيديم و در قوس صعود، از قوّه
به فعليّت محض ارتقا يافتيم.
مولوى در مثنوى خود براى نشان دادن قوس صعود مىگويد:
گفتنى است كه چون بحث اين فصل
درباره نخستين استدلال بر بقاى نفس انسان پس از موت بدن است، لازم بود كه معلوم
شود جايگاه نفس آدمى در قوس نزول است يا در قوس صعود و اگر در قوس صعود است در
كدام درجه و مرتبه، قرار مىگيرد.
با توجه به چنان جايگاه والايى كه نفس ناطقه انسانى دارد و بر فراز
جمادات، نباتات و حيوانات نشسته و از مزايايى برخوردار است كه نفوس نباتى و حيوانى
از آنها برخوردار نيستند، جا دارد كه درباره بقاى آن پس از موت بدن به تفكّر و
استدلال پردازيم و براى آن از نظر بقا، مقامى برتر و والاتر از نفوس نباتى و
حيوانى قايل شويم.