نخستين مرتبه نفوس ناطقه، عقل بالقوّه است. پس از آن، نوبت به عقل
بالملكه مىرسد. پس از عقل بالملكه، نوبت عقل بالفعل و سرانجام، عقل مستفاد است.
اينها مراتب عقل نظرى است.
عقل بالقوّه يا عقل هيولايى تنها قوّه ادراك معقولهاست و از
هيچگونه ادراك عقلى فعلى برخوردار نيست.
عقل بالملكه، بديهيّات عقلى را ادراك كرده و آماده ادراك نظريّات
است.
عقل بالفعل، از بديهيّات گذشته و نظريّاتى را كسب كرده است. نفوس
ناطقهاى كه به اين مرتبه رسيدهاند، يكسان نيستند. برخى از آنها معلومات بيشترى
كسب كرده و برخى كمتر؛ ولى همه آنها در مرتبه عقل بالفعل بوده و در سلسله عرضيّه
قرار دارند.
عقل مستفاد، آخرين قلّه صعود نفوس ناطقه است. نفوس ناطقهاى كه به
اين مرتبه رسيدهاند، صور همه موجودات را- از عالى تا دانى- فراگرفتهاند و همه آن
صورتها را آنگونه كه هستند، در نزد خود دارند. فرق اين نفوس با عقول در اين است
كه عقل مستفاد، منفعل و آنها فعّالند. اشتمال عقلها بر صورتهاى موجودها، اشتمال
فعلى و اشتمال عقل مستفاد بر صورتهاى موجودها، اشتمال انفعالى است.
اينجاست كه مىبينيم قوس صعود به همان جايى پايان مىيابد كه قوس
نزول از آنجا آغاز شد.
اسم الکتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات المؤلف : بهشتى، احمد الجزء : 1 صفحة : 40