18. با توجه به پاسخ سؤال فوق، مشكل دور را در شكل اوّل قياس چگونه پاسخ مىدهيد؟
19. چرا متعلّق توانايى، غير متغيّر و متعلّق توانايى، متغيّر است؟
20. با توجه به اينكه در تعريف توانايى، علم لحاظ شده است، آيا نمىتوان گفت كه توانايى نيز همانند علم، با تبدّل متعلّق خود دستخوش تبدّل مىشود؟
21. قاعدهاى را كه شيخ الرئيس در اين فصل، ذكر كرده است، توضيح دهيد.
22. چرا شيخ الرئيس گفته است: قسم اوّل و سوم صفتها بر واجب الوجود، ممتنع است و قسم دوم، ممتنع نيست؟ مقصود از قسمتهاى سهگانه چيست؟
23. شيخ الرئيس چگونه علمى را از واجب الوجود، سلب و چگونه علمى را اثبات كرده است؟
24. شيخ اشراق، چرا تبدّل علم را به تبدّل معلوم در مورد خداوند، روا دانسته است؟
25. شيخ اشراق، علم پيش از ايجاد را تفصيلى مىشمارد يا اجمالى؟
26. ميان صدر المتألّهين و شيخ اشراق در مسئله علم حضورى مع الايجاد يا علم فعلى چه فرقى است؟
27. ميان صدر المتألّهين و شيخ الرئيس در مسئله علم حضورى پيش از ايجاد يا علم ذاتى چه فرقى است؟
28. چرا صدر المتألّهين تبيين علم حضورى پيش از ايجاد را عارى از مصلحت مىداند؟
29. قاعده بسيط الحقيقه را تقرير و تبيين كنيد.
30. آثار و نتايج قاعده بسيط الحقيقه را برشماريد.