خود را بيازماييد
1. چرا عنوان اين فصل، «تنبيه و إشاره» است؟
2. تقسيم صفتهاى خداوند به ثبوتى و سلبى را تبيين كنيد.
3. تقسيم صفتهاى ثبوتى به محسوس و معقول را تقرير كنيد.
4. تقسيم صفتهاى ثبوتى به حقيقى و اضافى را تقرير كنيد.
5. كدام يك از تقسيمها، در اين فصل مورد نظر شيخ الرئيس است؟
6. معروض، صفتهاى اضافى محض تمام موجودهاست يا بعضى؟
7. مثالهاى عروض اضافه بر خود و بر ديگر موجودهاى واجب، ممكن، جوهرى و عرضى را ذكر كنيد.
8. چگونه صفتهاى ثبوتى حقيقى را دو قسم كردهايم؟ كدام يك را بر واجب الوجود ممتنع شمردهايم؟
9. چرا داشتن صفت سفيدى و سياهى بر خداوند ممتنع است؟ تنها به دليل تبدّل، يا وجه ديگرى هم براى آن، متصوّر است؟
10. تقسيم صفتهاى حقيقى مضاف را تقرير كنيد.
11. درباره صفت حقيقى مضاف غير متغيّر، با ذكر مثال، توضيح كافى بدهيد.
12. با ذكر تعريف توانايى، توضيح دهيد كه چگونه متعلّق توانايى، أوّلا و بالذات، امر كلى و ثانيا و بالعرض امر جزئى است؟
13. چرا شيخ الرئيس گفته است: توانايى به تغيّر احوال مقدور عليه تغيير نمىكند؛ بلكه تنها اضافههاى خارجى تغيير مىكند؟
14. ميان صفت حقيقى محض و حقيقى مضافى كه به تبدّل مضافاليه، متبدّل نمىشود، چگونه تقابلى است؟
15. چرا علم، از صفتهايى است كه با تبدّل معلوم متبدّل مىشود، ولى توانايى، از صفتهايى است كه با تبدّل مقدور، متبدّل نمىشود؟
16. آيا بيان شيخ الرئيس درباره علم، مستلزم نفى مطلق علم از واجب الوجود است يا گونهاى از علم؟
17. آيا علم به نتيجه در قياس، علم سومى غير از علم به صغرا و كبرا است يا خير؟