responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات المؤلف : بهشتى، احمد    الجزء : 1  صفحة : 129

معقول‌ها است؛ بلكه مستلزم محذور ديگرى است و آن، اتحاد معقول‌ها با يك‌ديگر است.

با توجه به اين‌كه ماهيّات، خاستگاه كثرت و اختلافند، روشن مى‌شود كه اتحاد ماهوى معقول‌ها، محال و ممتنع است؛ ولى اگر وجود كه خاستگاه وحدت است، پاى در ميان نهد، هم اتحاد معقول‌ها، مشكلى ندارد و هم اتحاد عاقل و معقول و هم اتحاد عاقل‌ها، يعنى نفس و عقل فعّال.

***

اگر بخواهيم بر روال گفته شيخ كه مى‌گويد: «أو يصير شيئا آخر و يلزم منه ما تقدّم ذكره» كه در آن، اشاره به محذورهاى فصل پيش (اتحاد عاقل و معقول) دارد، مطلب اين فصل را تقرير كنيم، بايد بگوييم:

با پديد آمدن تعقّل جديد، نفس دست‌خوش تغيير حال يا تغيير ذات مى‌شود.

در صورت اوّل، اتحاد عاقل و معقول، تحقّق نيافته است، بلكه نوعى از دگرگونى پديد آمده است؛ چرا كه همان‌گونه كه با ارتسام صورت پيشين نوعى استحاله و دگرگونى در نفس پديد آمد، با ارتسام صورت پسين نيز استحاله ديگرى تحقّق مى‌يابد و البته بهتر اين است كه اين قسم استحاله را استكمال بناميم. همان كارى كه خود شيخ الرئيس كرده و تغيير صفت را استكمال و تغيير ذات را استحاله ناميده است. [1]

در صورت دوم نيز اتحاد عاقل و معقول تحقّق نيافته است؛ بلكه ذاتى كه عاقل «الف» بود، فاسد و ذاتى كه عاقل «ب» گرديده، تكوّن يافته است و اين هم چيزى جز كون و فساد كه مستلزم تركيب از هيولا و صورت و پذيرش يك هيولاى مشترك، ميان كائن و فاسد است، نيست.


[1] . ر. ك: شفا، «الهيات»، مقاله 8، فصل 1.

اسم الکتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات المؤلف : بهشتى، احمد    الجزء : 1  صفحة : 129
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست