responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 50


غسل جنابت
(مسأله 363) - غسل جنابت به خودى خود مستحب است و براى خواندن نماز واجب و مانند آن واجب مى‌شود. ولى براى نماز ميت و سجدة سهو و سجدة شكر و سجده‌هاى واجب قرآن غسل جنابت لازم نيست.
(مسأله 364) - لازم نيست در وقت غسل، نيت كند كه غسل واجب يا مستحب مى‌كند، بلكه اگر فقط به قصد قربت يعنى براى انجام فرمان خداوند عالم غسل كند كافى است.
(مسأله 365) - اگر يقين كند وقت نماز شده و نيت غسل واجب كند بعد معلوم شود كه پيش از وقت غسل كرده، غسل او صحيح است.
(مسأله 366) - غسل را چه واجب باشد و چه مستحب، به دو قسم مى‌شود انجام داد ترتيبى و ارتماسى:

غسل ترتيبى
(مسأله 367) - در غسل ترتيبى بايد به نيت غسل، اول سر و گردن، بعد بدن را بشويد و بهتر آن است كه اول طرف راست، بعد طرف چپ بدن را بشويد و تحقق غسل ترتيبى به حركت دادن هر يك از اعضاء سه گانه زير آب به قصد غسل بى‌اشكال نيست، و احتياط در اكتفا نكردن به اوست. و اگر عمداً يا از روى فراموشى يا به واسطة ندانستن مساله بدن را قبل از سر بشويد غسل او باطل است.
(مسأله 368) - درصورتى كه بدن را قبل از سر بشويد لازم نيست غسل را اعاده كند بلكه چنان‌چه بدن را دوباره پيش از آنكه حدثى از او سر بزند بشويد غسل او صحيح خواهد بود.
(مسأله 369) - براى آن كه يقين كند هر دو قسمت، يعنى سر و گردن و بدن را كاملاً غسل داده، بايد هر قسمتى را كه مى‌شويد مقدارى از قسمتهاى ديگر را هم با آن قسمت بشويد.
(مسأله 370) - اگر بعد از غسل بفهمد جائى از بدن را نشسته و نداند كجاى بدن است، دوباره شستن سر لازم نيست و فقط هر جائى را از بدن كه احتمال مى‌دهد نشسته بايد بشويد.
(مسأله 371) - اگر بعد از غسل بفهمد مقدارى از بدن را نشسته، چنان‌چه از طرف چپ باشد شستن همان مقدار كافى است، و اگر از طرف راست باشد احتياط مستحب آن است كه بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف چپ را بشويد. و اگر از سر و گردن باشد، بايد بعد از شستن آن مقدار، دوباره بدن را بشويد.
(مسأله 372) - اگر پيش از تمام شدن غسل، در شستن مقدارى از طرف چپ يا طرف راست شك كند، لازم است كه آن مقدار را بشويد، و اگر در شستن مقدارى از سر و گردن شك كند، شكش غير معتبر و غسلش صحيح است.

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 50
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست