responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 49

(مسأله 356) - اگر شك كند كه به مقدار ختنه‌گاه داخل شده يا نه، غسل بر او واجب نيست.
(مسأله 357) - اگر نعوذ بالله با حيوانى نزديكى نمايد و منى از او بيرون آيد غسل تنها كافى است. و اگر منى بيرون نيايد، چنان‌چه پيش از وطى وضو داشته باز هم غسل تنها كافى است، و اگر وضو نداشته احتياط واجب آن است كه غسل كند و وضو هم بگيرد. و هم چنين است حكم نزديكى نمودن با مرد يا پسر.
(مسأله 358) - اگر منى از جاى خود حركت كند و بيرون نيايد، يا انسان شك كند كه منى ازاو بيرون آمده يا نه، غسل بر او واجب نيست.
(مسأله 359) - كسى كه نمى‌تواند غسل كند ولى تيمم برايش ممكن است، بعد از داخل شدن وقت نماز هم مى‌تواند با عيال خود نزديكى كند.
(مسأله 360) - اگر در لباس خود منى ببيند و بداند كه از خود او است و براى آن غسل نكرده، بايد غسل كند و نمازهائى را كه يقين دارد بعد از بيرون آمدن منى خوانده قضا كند، ولى نمازهائى را كه احتمال مى‌دهد، پيش از بيرون آمدن آن منى خوانده لازم نيست قضا نمايد.

چيزهايى كه بر جنب حرام است
(مسأله 361) - پنج چيز بر جنب حرام است: « اول »: رساندن جايى از بدن به خط قرآن، يا به اسم خدا به هر لغت كه باشد و بهتر آن است كه به اسم پيامبران و امامان و حضرت زهراء عليهم‌السلام نيز نرساند. « دوم »: رفتن در مسجدالحرام و مسجد پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم اگرچه از يك در داخل و از در ديگر خارج شود. « سوم »: توقف در مساجد ديگر، و همچنين بنابر احتياط واجب در حرم امامان عليهم السّلام، ولى اگر از يك در مسجد داخل و از در ديگر خارج شود، مانعى ندارد. « چهارم »: گذاشتن چيزى در مسجد يا داخل شدن در آن براى برداشتن چيزى. « پنجم »: خواندن هر يك از آيات سجدة واجب و آنچهار سوره است: « اول »: سورة سى و دوم قرآن «الم تنزيل». « دوم »: سورة چهل و يكم «حم سجده». « سوم »: سوره پنجاه و سوم «و النجم». « چهارم »: سوره نود و ششم «اقرأ».

چيزهاى كه بر جنب مكروه است
(مسأله 362) - نه چيز بر جنب مكروه است: « اول و دوم »: خوردن و آشاميدن، ولى اگر وضو بگيرد يا دست‌ها را بشويد مكروه نيست. « سوم »: خواندن بيشتر از هفت آيه از قرآن كه سجدة واجب ندارد. « چهارم »: رساندن جائى از بدن به جلد و حاشيه و بين خطهاى قرآن. « پنجم »: همراه داشتن قرآن. « ششم »: خوابيدن، ولى اگر وضو بگيرد يا به واسط نداشتن آب، بدل از غسل تيمم كند، مكروه نيست. « هفتم »: خضاب كردن به حنا و مانند آن. « هشتم »: ماليدن روغن به بدن. « نهم »: جماع كردن بعد از آن كه محتلم شده يعنى در خواب منى از او بيرون آمده است.

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 49
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست