responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 337

(مسألة 2660 ) - اگر نذر كند عملى را انجام دهد، بايد همانطور كه نذر كرده به‌جا آورد. پس اگر نذر كند كه روز اول ماه صدقه بدهد يا روزه بگيرد يا نماز اول ماه بخواند، چنان‌چه قبل از آن روز يا بعد از آن به‌جا آورد، كفايت نمى‌كند. و نيز اگر نذر كند كه وقتى مريض او خوب شد، صدقه بدهد، چنان‌چه پيش از آن كه خوب شود صدقه را بدهد، كافى نيست.
(مسألة 2661 ) - اگر نذر كند روزه بگيرد ولى وقت و مقدار آن را معين نكند چنان‌چه يك روز روزه بگيرد، كافى است. و اگر نذر كند نماز بخواند و مقدار و خصوصيات آن را معين نكند، اگر يك نماز دو ركعتى بخواند كفايت مى‌كند واگر نذر كند صدقه بدهد و جنس و مقدار آن را معين نكند اگر چيزى بدهد كه بگويند صدقه داده، به نذر عمل كرده است و اگر نذر كند كارى براى خدا به‌جا آورد، در صورتى كه يك نماز بخواند يا يك روز روزه بگيرد، يا چيزى صدقه بدهد، نذر خود را انجام داده است.
(مسألة 2662 ) - اگر نذر كند روز معينى را روزه بگيرد، بايد همان روز را روزه بگيرد، و درصورتى كه عمداً روزه نگيرد بايد گذشته از قضاى آن روز كفاره هم بدهد و اظهر اين است كه كفاره‌اش كفاره مخالفت يمين است چنان‌كه خواهد آمد ولى در آن روز اختياراً مى‌تواند مسافرت كند و روزه نگيرد. و چنان‌چه در سفر باشد لازم نيست قصد اقامه كرده و روزه بگيرد و درصورتى كه از جهت سفر يا عذر ديگرى مثل مرض يا حيض روزه نگيرد لازم است روزه را قضا كند.
(مسألة 2663 ) - اگر انسان از روى اختيار به نذر خود عمل نكند، بايد كفاره بدهد.
(مسألة 2664 ) - اگر نذر كند كه تا وقت معينى عمل را ترك كند، بعد از گذشتن آن وقت مى‌تواند آن عمل را به‌جا آورد و اگر پيش از گذشتن آن وقت از روى فراموشى، يا ناچارى انجام دهد، چيزى بر او واجب نيست، ولى باز هم لازم است كه تا آن وقت آن عمل را به‌جا نياورد، و چنان‌چه دوباره پيش از رسيدن آن وقت بدون عذر آن عمل را انجام دهد، بايد كفاره بدهد.
(مسألة 2665 ) - كسى كه نذر كرده عملى را ترك كند و وقتى براى آن معين نكرده است اگر از روى فراموشى يا ناچارى، يا غفلت، آن عمل را انجام دهد كفاره بر او واجب نيست، ولى چنان‌چه از روى اختيار آن را به‌جا آورد بايد كفاره بدهد.
(مسألة 2666 ) - اگر نذر كند كه در هر هفته روز معينى مثلاً روز جمعه را روزه بگيرد چنان‌چه يكى از جمعه‌ها عيد فطر يا قربان باشد، يا در روز جمعه عذر ديگرى مانند سفر يا حيض براى او پيدا شود، بايد آن روز را روزه نگيرد و قضاى آن را به‌جا آورد.
(مسألة 2667 ) - اگر نذر كند كه مقدار معينى صدقه بدهد، چنان‌چه پيش از دادن صدقه بميرد بايد آن مقدار را از مال او صدقه بدهند و بهتر اين است كه بالغين از ورثه آن مقدار را حصه خود از قبل ميت صدقه بدهند.
(مسألة 2668 ) - اگر نذر كند كه به فقير معينى صدقه بدهد، نمى‌تواند آن را به فقير ديگر بدهد و اگر آن فقير بميرد،

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 337
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست