responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 238

(مسألة 1877 ) - اگر بعد از آن كه زكات گندم و جو و خرما و انگور واجب شده زراعت و درخت را بفروشد، فروشنده بايد زكات آن‌ها را بدهد و چنان‌چه داد بر خريدار چيزى واجب نيست.
(مسألة 1878 ) - اگر انسان گندم يا جو يا خرما يا انگور را بخرد و بداند كه فروشنده زكات آن را داده، يا شك كند كه داده يا نه، چيزى بر او واجب نيست و اگر بداند كه زكات آن را نداده، چنان‌چه حاكم شرع معامل مقدارى را كه بايد از بابت زكات داده شود اجازه ندهد، معامل آن مقدار باطل است و حاكم شرع مى‌تواند مقدار زكات را از خريدار بگيرد و اگر معامله مقدار زكات را اجازه دهد، معامله صحيح است و خريدار بايد قيمت آن مقدار را به حاكم شرع بدهد و در صورتى كه قيمت آن مقدار را به فروشنده داده باشد، مى‌تواند از او پس بگيرد.
(مسألة 1879 ) - اگر وزن گندم و جو و خرما و كشمش موقعى كه تر است به ( 288 ) من و ( 45 ) مثقال كم برسد و بعد از خشك شدن كمتر از اين مقدار شود، زكات آن واجب نيست.
(مسألة 1880 ) - اگر گندم و جو و خرما را پيش از خشك شدن مصرف كند چنان‌چه خشك آن‌ها به انداز نصاب باشد، بايد زكات آن‌ها را بدهد.
(مسألة 1881 ) - خرما بر سه قسم است:( 1 ) آن است كه خشكش مى‌كنند و حكم زكات آن گفته شد.( 2 )آن است كه در حال رطب بودنش مى‌خورند.( 3 ) آن است كه نارس خلال آن را مى‌خورند و در قسم دوم چنان‌چه مقدارى باشد كه خشك آن به « 288 » من « 45 » مثقال كم برسد بنابر احتياط زكات آن واجب است و اما قسم سوم ظاهر اين است كه زكات بر آن واجب نباشد.
(مسألة 1882 ) - گندم و جو و خرما و كشمشى كه زكات آن‌ها را داده، اگر چند سال هم نزد او بماند، زكات ندارد.
(مسألة 1883 ) - اگر گندم و جو و خرما و انگور از آب باران يا نهر مشروب شود، يا مثل زراعت‌هاى مصر از رطوبت زمين استفاده كند، زكات آن ده يك است و اگر با دلو و مانند آن آبيارى شود، زكات آن بيست يك است‌
(مسألة 1884 ) - اگر گندم و جو و خرما و انگور، هم از آب باران مشروب شود و هم از آب دلو و مانند آن استفاده كند، چنان‌چه طورى باشد كه عرفاً بگويند آبيارى آن با دلو و مانند آن شده، زكات آن بيست يك است و اگر بگويند آبيارى با آب نهر و باران شده زكات آن ده يك است و اگر طورى است كه عرفاً مى‌گويند به هر دو آبيارى شده زكات آن سه چهلم است.

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 238
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست