responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 181

شود، چنان‌چه يك نماز چهار ركعتى خوانده باشد تا وقتى آنجا هست روزهايش صحيح است، و بايد نمازهاى خود را تمام بخواند. و اگر نماز چهار ركعتى نخوانده باشد، روزة آن روزش صحيح است، اما نمازهاى خود را بايد شكسته بخواند و روزهاى بعد هم نمى‌تواند روزه بگيرد.
(مسألة1353 ) - مسافرى كه قصد كرده ده روز در محلى بماند، اگر از ماندن منصرف شود، و پيش از آن كه از قصد ماندن برگردد شك كند يك نماز چهار ركعتى خوانده، يا نه بايد نمازهاى خود را شكسته بخواند.
(مسألة1354 ) - اگر مسافر به نيت اين كه نماز را شكسته بخواند مشغول نماز شود، و در بين نماز تصميم بگيرد كه ده روز يا بيشتر بماند، بايد نماز را چهار ركعتى تمام نمايد.
(مسألة 1355 ) - مسافرى كه قصد كرده، ده روز در جايى بماند، اگر در بين نماز اول چهار ركعتى از قصد خود برگردد، چنان‌چه مشغول ركعت سوم نشده، بايد نماز را دو ركعتى تمام نمايد و بقيه نمازهاى خود را شكسته بخواند و همچنين است اگر مشغول ركعت سوم شده و به ركوع نرفته باشد كه بايد بنشيند و نماز را شكسته به آخر برساند و اگر به ركوع رفته باشد نمازش باطل است، و بايد آن را شكسته اعاده نمايد و تا وقتى كه در آنجا هست نماز را شكسته بخواند.
(مسألة 1356 ) - مسافرى كه قصد كرده ده روز در محلى بماند، اگر بيشتر از ده روز در آنجا بماند، تا وقتى مسافرت نكرده، بايد نمازش را تمام بخواند و لازم نيست دوباره قصد ماندن ده روز كند.
(مسألة 1357 ) - مسافرى كه قصد كرده ده روز در محلى بماند، بايد روزه واجب را بگيرد. و مى‌تواند روزه مستحبى را هم به‌جا آورد، و نماز جمعه و نافل ظهر و عصر و عشا را هم بخواند.
(مسألة 1358 ) - مسافرى كه قصد كرده ده روز در جايى بماند، اگر بعد از خواندن يك نماز چهار ركعتى، يا بعد از ماندن ده روز- اگرچه يك نمازهاى تمام هم نخوانده باشد- بخواهد به‌جائى كه كمتر از چهار فرسخ است برود و برگردد و دوباره در جاى اول خود ده روز يا كمتر بماند، از وقتى كه مى‌رود تا وقتى كه بر مى‌گردد و بعد از برگشتن بايد نماز را تمام بخواند، ولى اگر برگشتن به محل اقامتش فقط از اين جهت باشد كه در طريق سفرش واقع شده است و سفر او مسافرت شرعيه باشد لازم است، موقع برگشتن نماز را شكسته بخواند.
(مسألة 1359 ) - مسافرى كه قصد كرده ده روز در محلى بماند، اگر بعد از خواندن يك نماز چهار ركعتى ادائى بخواهد به‌جاي ديگرى كه كمتر از هشت فرسخ است برود، و ده روز در آنجا بماند، در رفتن و در محلى كه قصد ماندن ده روز را دارد بايد نمازهاى خود را تمام بخواند. ولى اگر محلى كه مى‌خواهد برود هشت فرسخ يا بيشتر باشد. بايد موقع رفتن نمازهاى خود را شكسته بخواند. و چنان‌چه نخواهد ده روز در آنجا بماند بايد مدتى را كه در آنجا مى‌ماند نيز نمازهاى خود را شكسته بخواند.
(مسألة1360 ) - سافرى كه قصد كرده ده روز در محلى بماند اگر بعد از خواندن يك نماز چهار ركعتى ادائى بخواهد

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 181
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست