responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 182

به‌جايى كه كمتر از چهار فرسخ است برود، چنان‌چه مردد باشد كه به محل اول برگردد يا نه، آنجا غافل باشديا بخواهد برگردد ولى مردد باشد كه ده روز آنجا بماند يا نه، يا آنكه از ده روز ماندن در آنجا و مسافرت از آنجا غافل باشد، بايد از وقتى كه مى‌رود تا وقتى كه برگردد و بعد از برگشتن، نمازهاى خود را تمام بخواند.
)
مسألة1361 ) اگر به خيال رفقايش مى‌خواهند ده روز در محلى بمانند قصد كند كه ده روز در آنجا بماند، و بعد از خواندن يك نماز چهار ركعت ادائى بفهمد كه آن‌ها قصد نكرده‌اند، اگرچه خودش هم از ماندن منصرف شود، تا مدتى كه در آنجا هست، بايد نماز را تمام بخواند. (مسألة 1362 ) - اگر مسافر اتفاقاً سى روز در محلى بماند، مثلاً در تمام سى روز در رفتن و ماندن مردد باشد، بعد از گذشتن سى روز اگرچه مقدار كمى در آنجا بماند، بايد نماز را تمام بخواند.
(مسألة 1363 ) - مسافرى كه مى‌خواهد نه روز يا كمتر در محلى بماند اگر بعد از آن كه نه روز يا كمتر در آنجا ماند، بخواهد دوباره نه روز ديگر يا كمتر بماند و همين طور تا سى روز، روز سى و يكم بايد نماز را تمام بخواند.
(مسألة1364 ) - مسافر بعد از سى روز در صورتى بايد نماز را تمام بخواند كه سى روز را در يك جا بماند، پس اگر مقدارى از آن را در جايى و مقدارى را در جاى ديگر بماند، بعد از سى روز هم بايد نماز را شكسته بخواند.

مسائل متفرقه
(مسألة 1365 ) - مسافر مى‌تواند در مسجد الحرام و مسجد پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم بلكه در تمام شهر مكه و مدينه و مسجد كوفه نمازش را تمام بخواند. و نيز مسافر مى‌تواند در حرم حضرت سيد الشهدا عليه السلام نماز را تمام بخواند.اگرچه دورتر از اطراف ضريح مقدس نماز بخواند.
(مسألة1366 ) - كسى كه مى‌داند مسافر است و بايد نماز را شكسته بخواند، اگر در غير چهار جايى كه در مساله پيش گفته شد عمداً تمام بخواند نمازش باطل است، و همچنين است اگر فراموش كند كه نماز مسافر شكسته است و تمام بخواند. ولى در صورت فراموشى اگر بعد از وقت يادش بيايد قضا لازم نيست.
(مسألة1367 ) - كسى كه مى‌داند مسافر است و بايد نماز را شكسته بخواند، ولى اگر سهواً تمام بخواند در اثناء وقت ملتفت شود نمازش باطل است.
(مسألة 1368 ) - مسافرى كه نمى‌داند بايد نماز را شكسته بخواند اگر تمام بخواند نمازش صحيح است.
(مسألة 1369 ) - مسافرى كه مى‌داند بايد نماز را شكسته بخواند اگر بعضى از خصوصيات آن را نداند مثلاً نداند كه در سفر هشت فرسخى بايد شكسته بخواند چنان‌چه تمام بخواند در وقت بفهمد لازم است اعاده كند و چنان‌چه اعاده نكرد بايد قضا نمايد ولى اگر در خارج وقت بفهمد قضا ندارد.
(مسألة 1370 ) - مسافرى كه مى‌داند بايد نماز را شكسته بخواند اگر به گمان اينكه سفر او كمتر از هشت فرسخ است تمام بخواند، وقتى كه بفهمد سفرش هشت فرسخ بوده، نمازى را كه تمام خوانده بايد دوباره شكسته بخواند و اگر بعد از وقت گذشت بفهمد قضا لازم نيست.

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 182
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست