اسم الکتاب : يس اسماى حسناى الهى المؤلف : مدرسى، سيد محمد تقى الجزء : 1 صفحة : 289
كه براى او رخ مىدهد، مربوط به كسانى است كه براى نيل به مقامات
عالى تربيتشدهاند. ولى ابعاد و لذّتهاى ديگرى هم دارند. نعمت مستدامى كه از آن
برخوردارند، شامل خوردن و آشاميدن و/ بمجالست و مؤانست با حورالعينها-/ كه تعبير
دنيوى و آشناى ما تمتّعات جنسى است/-/ هم مىشود. البتّه لذّت اين خوردن و آشاميدن
در آنجا بيشتر به خاطر آن است كه/ باز دست محبوب مىرسد و هر چه از دوست مىرسد،
نيكوست!/
استاد رحمانى: آقاى جبرئيل (از دوستان جلسه) كه خدمتشان نشسته بوديم،
آهسته فرمود: اين فى شُغُلٍ فَاكِهُون مربوط به دختران آن جاست! خوب
كسى هم جبرئيل را رد كند، جايش معلوم است كجاست ديگر! ما هم معتقد به اين حرف آقاى
جبرئيل هستيم!/ بو به هر حال: اللّهم ارزقنا!/
آقاى جبرئيل: بنده از قول امام صادق عليه السلام گفتم. از خودم
نگفتم!
جواب: به هر حال استمتاع از زن هم يكى از نعمتهاست.
يكى از حاضران: آيا اين فى شُغُلٍ را متعلّق
به «فاكهون» بگيريم؟
آيت الله مدرّسى: ببينيد! در عبارت إِنَّ
أَصْحَابَ الْجَنَّةِ الْيَوْمَ فى شُغُلٍ فَاكِهوُنَ «اصْحابَ
الجَنّة» اسم «انَّ» مىباشد. «فى شُغُل» هم خبر آن است.
«فاكهون» صفت است و موصوفْ معناى «فى شُغُل» مىباشد؛ و چون خبر
«انَّ» مرفوع است، «فاكهون» هم كه صفت براى خبر است، مرفوع است.
مىتوانيم «فاكهون» را «خبر بعد از خبر» هم بگيريم.
/ ب
نعمتهاى «افزودنى» و «اضافه بر سازمانِ» بهشت/
من مىخواهم مطلبى را كه حاج آقاى رحمانى فرمودند، كمى باز كنم.
براى انسان ممكن است چند نوع نعمت تصوّر شود:
يك نوع از نعمتها، نعمتهايى است كه كمبودها، نقصها و خلأها را
جبران مىكند. انسان درد دارد. وقتى درد ساكت شود، خودش يك نعمت
اسم الکتاب : يس اسماى حسناى الهى المؤلف : مدرسى، سيد محمد تقى الجزء : 1 صفحة : 289