اسم الکتاب : يس اسماى حسناى الهى المؤلف : مدرسى، سيد محمد تقى الجزء : 1 صفحة : 229
سؤال ديگر اين است كه بنابر آنچه گفتيم، بايد جبر حاكم باشد نه
اختيار.
جواب اين است كه بله! در عالم هستى جبر حاكم است؛ ولى در بشر جبر
نيست. دارو مجبور است كه طبق فرمودهى خداوند عمل كند و تأثير بگذارد. ولى اينْ
براى انسان جبر نمىآورد. يكى از چيزهايى كه انسان در برابر آنها معذور است، مرض
است.
منظور از آيات الهى در اين آيه، اعم از موارد خواندنى و ديدنى است.
آيات خداوند هم تشريعى است و هم تكوينى. يعنى: از طرفى به مردم گفته
شده كه تقوا داشته باشيد و از طرفى ديگر، آياتْ براى ايشان خوانده و يا ارائه شده
است؛ ولى باز هم «كَانُوا عَنهَا مُعرِضينَ»:
از آيهها و نشانههاى الهى روىگردان بودند. وقتى مردم از آيات خدا اعراض كنند،
در حقيقت از آنچه آيه بر آن دلالت مىكند- كه همان ضرورت تقواست- اعراض كردهاند.
[1] -/ حشر، 18: (اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از (مخالفت) خدا
بپرهيزيد؛ و هر كسى بايد بنگرد كه براى فردايش چه چيز از پيش فرستاده و از
(مخالفتِ فرمان) خدا بپرهيزد كه خداوند به آنچه انجام مىدهيد، آگاه است.)
اسم الکتاب : يس اسماى حسناى الهى المؤلف : مدرسى، سيد محمد تقى الجزء : 1 صفحة : 229