و هر كس، فرد با ايمانى را از روى عمد به قتل برساند، مجازات او
دوزخ است، در حالى كه جاودانه در آن مىماند.
چرا اگر كسى ديگرى را بكُشد و بعد به باب توبه- كه هميشه به روى
انسان باز است-/ توسّل جويد، بخشوده نشود و هميشه در جهنّم باشد؟
اين سؤال در ذهنم بود؛ تا اينكه به روايتى از حضرت صادق عليه السلام
برخورد كردم. حضرت فرمودهاند:
مراد از اين آيه كسانى هستند كه مؤمنين را به خاطرايمانشان
مىكشند؛ امّااگر كسى مؤمنى را به خاطر خشم و غضبى كه بر او چيره شده، بكشد،
توبهاش اين است كه به جاى او قصاص شود.[2]
مىبينيم كه امامان عليهم السلام به چه نكات مهمّى توجّه دارند.
امامان، با اين تفسيرهاى مختلف خواستهاند اشارههايى به معانى
گوناگون آيات قرآن بكنند و اين گونه نشود كه استفاده از قرآن، اختصاص به بعضى از
افراد چون زيد و عمرو و قتاده پيدا كند و ديگران محروم از فهم آن شوند.