مىكنند و از اين راه ارزشهاى پاكيزگى روحى و جسمى را با غسل كردن
رشد مىدهند دوست مىدارد.
[223] آيا عمل جنسى تنها براى كاميابى است؟ هرگز! بلكه خواستار شدن
فضل الاهى به ميانجيگرى فرزندان صالح است. وجود هدفى عالى براى غريزههاى آدمى در
نزد فرد مسلمان، او را بر آن مىدارد كه غريزه خويش را در مرزهاى تحقق يافتن هدف
به كار اندازد، و با اين غريزه چندان پيش نمىرود كه تن خود را رنجور و خسته و
شكسته و روح خويش را آلوده كند.
«نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ-
زنان شما كشتزار شمايند.» و هدف از آنان آوردن فرزندان است.
«فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ-
پس به كشتزار خود، در هر جا و هر وقت كه خواستيد درآييد،» بىآنكه شهوت جنسى بر
شما مسلط شود، بلكه هميشه به ياد آخرت و آنچه در آن است باشيد
«وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ-
و از پيش براى خود بفرستيد.» پس، اموال و اوقات و نيروهاى خود را، ميان شهوات دنيا
و در مقدمه آنها شهوت نزديكى با زن و خواستههاى ديگر، تقسيم كنيد كه اين تضمينى
است براى ملتزم بودن شما به حدود و مرزهاى خدا در پرداختن به شهوات.
«وَ اتَّقُوا اللَّهَ- و از خدا
بترسيد.» و دستورهاى او را در بهرهمند شدن از لذتهاى زندگى ملتزم باشيد.
«وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ مُلاقُوهُ-
و بدانيد كه با او ملاقات خواهيد كرد.»/ 388 «وَ بَشِّرِ
الْمُؤْمِنِينَ- و به مؤمنان مژده و بشارت ده.» كه اين مژده دادن
مخصوص پرهيزگاران و ملتزمان به حدود و مرزهاى خدايى است.
[224] و لازم است تقوى همچون سدى داخلى ميان انسان و خودپرستى و
خودمحورى او بوده باشد، خصوصا در زد و خوردهاى اجتماعى، و بويژه در آنچه به