راه مىافتاد، يا از خود مشعر افاضه را آغاز مىكرد. و آيه قرآن
صريحا اين امتياز را لغو كرده و گفته است كه آنان نيز با ديگران حركت كنند
«ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفاضَ النَّاسُ-
و سپس از آنجا به راه افتيد كه ديگران به راه مىافتند،» از همان نقطهاى كه افاضه
ديگران از آنجا آغاز مىشود.
«وَ اسْتَغْفِرُوا اللَّهَ-
و از خدا آمرزش خواهيد.»/ 355 تا هر كس متوجه اين امر باشد كه هر انسانى در برابر
پروردگارش گناهكار است و بر او روا نيست كه به تزكيه خود بپردازد و خويشتن را برتر
از ديگران بداند؛ ما همه بندگان خداييم و امكان آن هست كه آن كس كه در نظر ما
ناچيز مىنمايد در نزد خدا شريف باشد و شريفتر از آن كس كه خود را شريف مىپندارد.
[200] پس از مشعر حاجيان به جانب منى به راه مىافتند كه مناسكى
مىبايست در آن صورت بگيرد: تقديم هدى، پراندن سنگ (رمى جمره) و ستردن مو (تقصير)،
و در اين هنگام حجّاج در منى گرد هم جمع مىشوند كه زندگى خود را بر وفق آرزوهاى
خود بنا كنند، پس به دو گروه تقسيم مىشوند: گروهى آن كسان كه از خدا ياد مىكنند
و پيش از آنكه به مردمى يا سرزمينى يا خاندانى خود را نسبت دهند به خدا نسبت
مىدهند، و سر آن دارند كه براى خود يك زندگى موافق با برنامه خدايى فراهم آورند،
و گروهى ديگر در به دست آوردن كسبهاى دنيا تلاش مىكنند بىآنكه در بند آخرت باشند
و به همين جهت هر دو را از دست مىدهند.
«فَإِذا قَضَيْتُمْ مَناسِكَكُمْ-
پس چون آداب حج را به پايان رسانديد،» در منى با رمى جمرات و تقديم هدى و سر
تراشيدن يا كوتاه كردن مو، و در نتيجه آزاد شدن از بيشتر مظاهر احرام.
«فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ آباءَكُمْ
أَوْ أَشَدَّ ذِكْراً- پس از خدا ياد كنيد