پس از آن مىافزايد:
چون هر ممكنى زوج تركيبى بوده يعنى مركّب است از ماهيّت و وجود و
بين ايندو اتّصاف مىباشد از اينرو حضرات در مجعوليّت ممكن به جعل بسيط با
يكديگر اختلاف و نزاع نموده و بينشان سه قول پيدا شده.
قوله: له ماهيّة و وجود: اينجمله تفسير است براى زوجا تركيبيّا
قوله: و كان بينهما اتّصاف: مقصود از « اتّصاف » صيرورة الشّيىء شيئا مىباشد.
كه معناى نسبى و رابطى است.
متن: « 87 »
في كون ماهيّة او وجود او
صيرورة مجعولا اقوالا رووا
تجزيه و تركيب
فى كون: جارّ و مجرور، متعلّق به « رووا » .
ماهيّة: اسم « كان » و مضاف اليهش و « وجود » و « صيروره » معطوف به آن
مىباشند.
مجعولا: خبر « كان » .
اقوالا: مفعول مقدّم براى « رووا » .
ترجمه: در مجعول بودن ماهيّت يا وجود و يا اتّصاف ماهيّت به وجود اقوالى روايت
و نقل شده.
متن: « 88 »
و عزّى الاوّل للإشراقي
و قد مشى المشّاء نحو الباقي
واو: عاطفه.