المتعالية و قس عليه الضّمير في البيت الثانى.
برسم، اى بان يحرّر، بمداد النّور، في صفحات من، بيانيّة، خدود الحور،
ابحارها مشحونة من درر
بستانها موشّح بالزّهر
ترجمه: حكمت متعاليه يا منظومه ما باعتبار اينكه بر مسائل حكمت متعاليه
مشتمل است سزاوار و شايسته اينستكه بر صفحاتيكه عبارت از رخسار فرشتگان
باشد نوشته شود.
پس ضمير در « لاقت » را هم مىتوان به « حكمت » و هم به « منظومه »
ارجاع داد چنانچه ضمير در بيت دوّم يعنى ضمير در « ابحارها » و « بستانها » را
نيز بهر دو مىتوانيم برگردانيم كلمه « رسم » بمعناى تحرير و نوشتن است و كلمه
« من » در « من خدود الحور» بيانيّه مىباشد.
متن: « 10 »
سمّيت هذا غرر الفوائد
أودعت فيها عقد العقائد
تجزيه و تركيب
سمّيت: فعل ماضى از باب تفعيل و تاء فاعل آن است.
هذا: اسم اشاهر و مشار اليهش كتاب حاضر است و مفعول براى
« سمّيت » مىباشد.
غرر: جمع اغرّ مفعول دوّم است براى « سمّيت » و مضاف مىباشد.
الفوائد: جمع فائده و مضاف اليه.
أودعت: فعل ماضى از باب افعال و تاء فاعل آن است.
فيها: جارّ و مجرور و ضمير « هاء » به « غرر الفوائد» عائد است.
عقد: بضمّ عين و فتح قاف جمع « عقده » و منصوب است بنابر اينكه
مفعول اودعت باشد، مضاف.
العقائد: جمع عقيده، مضاف اليه براى « عقد » .