شرح فارسى:
توضيح
اين سه عبارت اشاره به امثله اين سه قولى است كه از صدر بحث تا
باينجا نقل شده بنابراين در عبارت اوّل كلمه « الحصص » و در عبارت دوّم
« الافراد الخارجيّة» و در عبارت سوّم « المراتب الخارجيّة» مبتداء بوده و
« كبياض » در اوّل و « كالاجناس » در ثانى و « كمراتب » در عبارت سوّم خبر
مىباشند.
قوله: كبياض هذا الثّلج و ذاك و ذلك في الخارج: كلمه « فى الخارج»
ممكنست ظرف باشد براى « بياض » كه مضاف به « هذا الثّلج» مىباشد در
اينصورت تشبيه حصص ذهنيّه كه همان حصص وجود باشد به حصص خارجيّه
يعنى بياض هذا الثّلج و ذلك الخ از قبيل تشبيه معقول بمحسوس مىباشد.
و ممكنست كلمه مزبور ظرف براى « هذا الثّلج» و ذاك و ذلك الثّلج
بوده كه مضاف اليه « بياض » مىباشند در اينصورت مشبّه و مشبّه به هر دو امر
ذهنى و معقول بوده لا جرم تشبيه از قبيل تشبيه معقول بمعقول است چنانچه اين
نكته را مرحوم محقّق آملى در « درر » متذكّر شدهاند.
قوله: حيث انّها متماثلة متّفقة فى اللّوازم: ضمير در « انّها » به افراد ثلج راجع
است و حاصل كلام آنكه:
همانطورى كه بياض اين يخ و آن يخ با هم متماثل و در لوازم متّفق
مىباشند همچنين وجود اين ماهيّت و آن ماهيّت با يكديگر متماثل و در لوازم
متّفق مىباشند.
شرح عربى: و قد اشرنا فى هذا البيت الى قولين:
احدهما: المذهب المنسوب الى ذوق المتألّهين القائلين بوحدة الوجود و
كثرة الموجود بمعنى المنسوب الى الوجود فانّهم قالوا حقيقة الوجود قائمة
بذاتها و هى واحدة لا تكثّر فيها بوجه من الوجوه و انّما التّكثّر فى