ب: سبب جواز در «سلامعلى ابراهيم» آن است كه مبتداء دعاء مىباشد
ج: سبب جواز در «ءالهمع الله ...» آن است كه مبتداء بعد از « استفهام » قرار گرفته است
د: سبب جواز در «علىابصارهم غشاوة» آن است كه خبر جار و مجرور بوده و بر مبتداء مقدم شده است.
ه: سبب جواز در « ويل لمن غلبت ... » آن است كه مبتداء نفرين مىباشد
و: سبب جواز در « فى المائدة اثنتا عشرة خصلة» آن است كه خبر ظرف بوده و مقدم شده است
ز: سبب جواز در « زائر كريم جاء» آن است كه مبتداء نكره موصوفه مىباشد
ح: سبب جواز در « حزن عمّ الخ» آن است كه براى مبتداء در تقدير صفت مىباشد و تقدير حزن عظيم مىباشد.
ط: سبب جواز در « ما عمل بضائع» آن است كه مبتداء بعد از نفى قرار گرفته است.
سؤالات و تمرينات ص (41)
1- اقسام خبر را با ذكر مثالى براى هركدام بيان كنيد؟
2- متعلّق ظرف چيست آنرا با مثال بيان كنيد؟
3- مبتداء وصفى چيست و شرط آن چه مىباشد؟
4- در جملات ذيل اقسام خبر را معيّن كرده و عائد را در آنها ذكر نمائيد؟
الف:
الاسلام يعلو و لا يعلى عليه
( ميزان الحكمة ج 4 ح 8762 ص 518)
ب:
بشر فى وجه المؤمن يوجب لصاحبه الجنّة
( نهج الحياة ح 7 ص 26)
ج: العادل تحت لواء الرحمن
د: الظالم فى زمرة الشيطان
ه: الخلق الحسن يعلى قدر صاحبه
و: الرّبيع جوّه معتدل