اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 64
بيان مراد
حاصل فرموده مصنّف (ره) اينستكه:
معانى مقصود و مطلوب انسان از دو قسم خارج نيست:
الف: معانى مستقلّه.
ب: معانى غير مستقلّه.
و در قبال هركدام از ايندو الفاظ خاصّ و مشخّصى وضع شده لذا در ازاء
معانى مستقلّه اسماء و در مقابل معانى غير مستقلّه حروف و ملحقات بآنها جعل گرديده
است.
لازم بتوضيح است كه معانى غير مستقلّ چون داراى اقسام گوناگون و
انحاء بسيارى مىباشند از اينرو در ازاء هرقسمى امرى كه بر آن دلالت نمايد وضع
گرديده و دال بر اين معانى از دو امر خارج نيست:
1- الفاظ مستقلّ همچون من و الى و فى و باء و ساير حروف.
2- هيئآت موجود در الفاظ.
مثلا در مثال: نزحت البئر فى دارنا بالدّلو:
چند معنا و نسبت غير مستقلّ وجود دارد:
1- نسبت فعل بفاعل يعنى ضمير متكلّم وحده و آنچه بر اين نسبت دلالت دارد
هيئت فعل معلوم مىباشد.
2- نسبت فعل بمفعول يعنى كلمه « بئر » و آنچه بر آن دلالت مىكند هيئت نصبى در كلمه « بئر » مىباشد.
3- نسبت فعل به مكان يعنى « دار » و آنچه بر آن دلالت دارد كلمه « فى » مىباشد.
4- نسبت فعل به آلت و وسيله انجام فعل كه لفظ « با » در كلمه « بالدّلو » باشد.
قوله: بازاء كلّ قسم لفظ يدلّ عليه: ضمير در « عليه » به كلّ قسم راجع است.
قوله: او هيئة لفظيّة تدلّ عليه: ضمير در « عليه » به كلّ قسم عود مىكند.
اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 64