اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 316
اوّل وجوداته، فلو اتى المكلّف حينئذ بالمأمور به مرّتين لا يحصل
الامتثال اصلا كتكبيرة الاحرام للصّلوة، فانّ الاتيان بالثّانية عقيب الاولى مبطل
للاولى و هى تقع باطلة.
3- ان يكون المطلوب الوجود المتكرّر امّا بشرط تكرّره فيكون المطلوب هو
المجموع بما هو مجموع، فلا يحصل الامتثال بالمرّة اصلا كركعات الصّلوة الواحدة و
امّا لا بشرط تكرّره بمعنى انّه يكون المطلوب كلّ واحد من الوجودات كصوم ايّام شهر
رمضان، فلكلّ مرّة امتثالها الخاصّ.
ترجمه:
امر هشتم: مرّه و تكرار
اصوليّون در اينكه صيغه « افعل » بر مرّه يا تكرار دلالت دارد با هم اختلاف
داشته و در اينمسئله نيز اقوالى بينشان پيدا شده همانطوريكه در فور و تراخى با
يكديگر نزاع نمودهاند.
مختار ما در اينجا همانست كه در آنجا اختيار كرديم و دليلمان در
اينمسئله عين دليلى است كه در مسئله سابق اقامه نموديم يعنى مىگوئيم:
صيغه « افعل » نه از نظر هيئت و نه از جهت مادّه نه بر مرّه
دلالت داشته و نه بر تكرار چه آنكه قبلا دانسته شد صيغه مزبور بر بيش از طلب نفس
طبيعت دلالت نداشته لاجرم هريك از مرّه و تكرار دليل عليحدّه و جداگانهاى احتياج
دارند و بصرف صيغه نمىتوان اكتفاء كرد.
ولى در عين حال بايد اعتراف كنيم كه اطلاق صيغه و تجرّدش از قرينه
مقتضى است به مرّه اكتفاء شود و توضيح و تفصيل اين مطلب چنين است:
مطلوب و غرض مولى خالى از يكى از امور سهگانه ذيل نيست كه البتّه
حكم از جهت اكتفاء بمرّه و جواز تكرار مختلف مىشود:
1- مطلوب صرف الوجود چيزى بوده بدون قيد و شرطى باينمعنا كه مولا دوست
ندارد مطلوبش معدوم باشد بلكه محبوب و غرضش خروج آن شيئ از ظلمت عدم به نور هستى و
وجود مىباشد و بيش از اين انتظار ندارد فلذا مطلوبش و لو در ضمن يك فرد وقتى در
خارج تحقّق يافت ديگر طلبى از بندهاش ندارد در اينفرض
اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 316