اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 103
نكته اوّل
هيئآت موضوعه بر دو قسم هستند:
الف: هيئتى كه براى معانى مفرده وضع شده نظير هيئت مشتقّات همچون
هيئت فعل و اسم فاعل و اسم مفعول و اسم تفصيل و ساير مشتقّات.
ب: هيئتى كه براى معانى مركّب وضع و جعل شده مانند هيئت تركيبيّه بين
فعل و فاعل كه براى اسناد حدث به فاعل وضع شده يا نظير هيئت تركيبيّهاى كه بين
مبتداء و خبر بوده و براى افاده حمل خبر بر مبتداء جعل گرديده و يا مثل هيئت تقديم
مفعول بر فعل كه بمنظور افاده حصر و اختصاص قرار داده شده است.
نكته دوّم
اختلافى است مشهور و معروف و آن اينستكه:
مركّبات و جملات غير از وضع مفردات و هيئتشان جداگانه و بطور عليحدّه
آيا وضع ديگرى كه مربوط به نفس مركّب باشد داشته يا چنين نيست؟
مثلا در جمله: زيد قائم از نظر تمام حضرات دو وضع قطعى و حتمى است:
1- وضع شخصى كه در مفردات و مادّه اين جمله است يعنى وضع « زيد » و « قائم » .
2- وضع نوعى كه در هيئت تركيبيّه بين « زيد » و « قائم » بوده كه طبق آنچه در بالا اشاره شد براى افاده
حمل « قائم » بر « زيد » مىباشد.
حاصل غير از ايندو وضع بايد ديد آيا نفس جمله « زيد قائم» با در نظر گرفتن
مادّه و هيئتش بطور عليحدّه و جداگانه وضع ديگرى دارد يا غير از وضع شخصى مادّه و
نوعى هيئتش وضع ديگرى ندارد.
برخى آنرا اثبات نموده و مشهور آنرا منكر شدهاند.
مرحوم مصنّف به تبعيّت از محقّقين از علماء مىفرمايد:
هيچ احتياج و نيازى به وضع جمل و مركّبات نبوده بلكه بدون قائل شدن
بآن معناى مراد و مقصود را مىتوان از آنها استفاده كرد بنابراين نه تنها نيازى
بآن
اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 103