قوله: كما دلّ عليه الاستقراء: ضمير در « عليه » به تأليف كلام از خصوص اسم و
فعل و حرف راجع است و مقصود از « استقراء » تحقيق و بررسى كردن حكم جزئيّات و افراد بوده تا پس از آن بتوان حكم
كلّى نمود.
[روايت
منقول از مولانا علىّ بن ابيطالب عليه الصّلوة والسلام]
قوله: و ذكره الامام علىّ بن ابيطالب عليه الصّلوة و السّلام:
اشاره است به روايتى كه ابو الاسود دئلى در اين باب باين شرح نقل
نموده:
وى مىگويد: روزى برامام علىّ بن ابيطالب وارد شده حضرتش را متفكّر
ديدم، محضرش عرضه داشتم:
در چه مىانديشيد؟
فرمودند: در شهر شما از اهالى آن اشتباه و غلطى را استماع نمودم، پس
قصد كردم كتابى در اصول عربيّت وضع نمايم.
خدمتش عرض نمودم اگر چنين بفرمائيد ما را زنده فرموده و اين لغت در
ما باقى مىماند.
سپس بعد از سه روز ديگر حضور آنجناب شرفياب شده، بمن صحيفهاى را
مرحمت فرمود، در آن چنين نوشته شده بود:
بسم اللّه الرّحمن الرّحيم
الكلام اسم و فعل و حرف:
فالاسم ما انباء عن المسمّى.
و الفعل ما انباء عن حركة المسمّى.
و الحرف ما انباء عن معنى ليس باسم و لافعل.
ثمّ قال لى:
تتّبعه و زد فيه ما وقع لك و اعلم يا ابا الاسود:
انّ الاشياء ظاهر و مضمر و شيئ ليس بظاهر و لا مضمر و انّما تتفاضل
العلماء فى معرفة