در اينمثال اگرچه « هلال » اسم ذات است و خبرش اسم زمان ولى اين اخبار صحيح است زيرا هلال نيز
همچون ليله گاه وجود داشته و زمانى تحقّق ندارد پس چون شباهت به اسم زمان دارد
لاجرم در اخبارش فائده نهفته است.
يا مانند: الورد فى ايار (يعنى گل در ماه ايار مىباشد).
در اينمثال نيز « ورد » اگرچه اسم ذات است ولى چون وجود ثابتى ندارد بلكه در زمانى دون زمان
ديگر تحقّق دارد از اينرو مىتوان « ايار » را كه ماه سوّم اهل روم است خبرش قرار داد.
مؤلّف گويد:
جمهور اهل بصره معتقدند كه اخبار بواسطه اسم زمان از اسم ذات مطلقا
ممنوع است حتّى در موارد مذكور و اظهار كردهاند:
در اين قبيل از امثله بايد تأويل قائل شد فلذا در مثال اوّل يعنى « نحن فى يوم طيب»
گفتهاند تقديرش: وجود نحن فى يوم طيّب بوده و در مثال دوّم يعنى « الهلال ليلة» طلوع
الهلال ليلة مىباشد چنانچه در « الورد فى ايار» نيز كلمه « وجود » مقدّر است.
قوله: عن مبتدء جثّة: كلمه « جثّه » بضمّ جيم و تشديد ثاء يعنى
هيكل و مقصود از آن در اينجا اسم ذات مىباشد.
قوله: و ان يفد الاخباريه: ضمير در « به » به اسم زمان راجع است.
قوله: فى وقوعه وقتا دون وقت: ضمير در « وقوعه » به اسم ذات راجع است.