مصنّف گويد:
مانند: اللّه برّ (خداوند نيكوكار است) و نيز مثل: الايادي شاهدة له (نعمتها شاهد است براى نيكوكار بودنش).
شارح گويد:
كلمه « برّ » يعنى به بندگانش احسانكننده است و لفظ « الايادى » يعنى نعمتها.
سپس مصنّف گويد:
خبر بردو قسم است: مفرد و جمله.
مقصود از خبر مفرد آنستكه عوامل برآن مسلّط بوده و بتوانند در لفظ آن تأثير بگذارند بنابراين تعريف مزبور شامل چند امر ذيل مىشود:
الف: خبر جامدى كه معمول نمىپذيرد مانند: هذا زيد.
ب: خبرى كه جامد بوده و عمل جرّ نموده مانند: زيد غلام عمرو.
ج: خبر مشتقّى كه عمل رفع نموده مثل: زيد قائم ابوه.
د: خبر مشتقّى كه عمل نصب كرده همچون: هذا ضارب ابوه عمرا.
قوله: كاللّه برّ: شاهد در « برّ » است كه خبر است براى مبتداء اسمى يعنى « اللّه ».
قوله: و الايادى شاهدة له: شاهد در « شاهدة » است كه خبر براى مبتداء اسمى يعنى « الايادى » مىباشد.
قوله: و المراد به: ضمير در « به » به مفرد راجع است.
قوله: فيشمل: ضمير مستتر به مفرد راجع است.
قوله: هذا زيد: شاهد در « زيد » است كه خبر مفرد براى « هذا » بوده و معمول برايش نيست.
قوله: كزيد غلام عمرو: شاهد در « غلام » است كه خبر مفرد براى « زيد » بوده و در عمرو عمل جرّ نموده است.