فالهمزة اجتلبت للنّطق بالسّاكن و جزم المصنّف فى فصل زيادة همزة
الوصل بانّ همزة « ال » وصل يشعر
بترجيحه لهذا القول.
و لسيبويه قول آخر: انّها بجملتها حرف تعريف و الالف زايدة.
فنمط عرفت، اى اردت تعريفه، قل فيه النّمط، و هو ثوب يطرح على الهودج
و الجمع انماط.
ترجمه و شرح:
مبحث معرّف بهادات تعريف
شارح گويد:
پنجمين از معارف، معرّف بادات تعريف مىباشد:
و مقصود از « ادات » آلت و وسيله تعريف است.
مصنّف گويد:
مجموع « ال » يا « لام » بتنهائى حرف تعريف است.
آراء در حرف تعريفبودن الف و لام
شارح گويد:
در اينكه مجموع الف و لام حرف تعريف بوده يا خصوص « لام » در آن اختلاف مىباشد:
خليل نحوى رأيش براينستكه مجموع حرف تعريف مىباشد و اين قول را
مصنّف در كتاب شرح تسهيل و كافيه ترجيح داده است و بنابراين همزه آن همزه قطع
مىشود.
و سيبويه و جمهور ادباء همانطوريكه ابو البقاء در شرح تكلمه آورده
لام بتنهائى را حرف تعريف قرار دادهاند و بنابراين رأى همزه باين منظور در كلام
جلب شده كه محذور ابتداء بساكن برطرف شود و بتوان لام را بزبان آورد.