و امّا اينكه مصنّف افزود اللّاء بطور ندرت و كم همچون الّذين
استعمال مىشود يعنى بمعناى جمع مذكّر مىآيد شاهدش بيتى است كه از شاعر بنى سليم
نقل شده و آن اينستكه:
فما آباؤنا بامنّ منه
علينا اللّاء قد
مهدوا الحجورا
يعنى: پدران ما نيستند كه برما بيشتر از آن مرد منّت گذارند، پدران
ما كسانى هستند كه دامنهاى خود را براى ما گهواره كردهاند.
شاهد در « اللّاء » است كه بملاحظه صفت آمدنش براى « آباؤنا » بمعناى « الّذين » مىباشد.
متن: «93»
و من و ما و ال تساوى ما ذكر
و هكذا ذو عند طىّ
قد شهر
تجزيه و تركيب
من: مبتداء.
و ما: معطوف بآن و همچنين « و ال».
تساوى: فعل مضارع از باب مفاعل و ضمير فاعلى در آن به « من و ما و ال»
راجع بوده خبر است براى « من ».
ما: موصوله، مفعول براى « تساوى ».
ذكر: ماضى مجهول، صله و عائد براى « ما ».
واو: عاطفه.
هكذا: جارّ و مجرور، متعلّق باستقرّ، حال است از « ذو ».