و علّله فى شرحه بانّ الغالب انّ اللّقب منقول من اسم غير انسان
كبطّة و قفّة، فلو قدّم لتوهّم السّامع انّ المراد مسمّاه الاصلى و ذلك مأمون
بتأخيره، فلم يعدل عنه و شذّ تقديمه فى قوله:
بانّ ذا الكلب عمرا خيرهم نسبا.
و امّا الكنية، فيجوز تقديمه عليها و العكس، كذا قالوه، لكن مقتضى
التّعليل المذكور امتناع تقديمه عليها ايضا فتأمّل.
نعم: تقديمها على الاسم و عكسه سواء.
ترجمه و شرح:
مبحث احكام علم
مصنّف گويد:
اگر لقب با غير خود جمع شد بايد از آن مؤخّر بيايد.
شارح گويد:
مقصود از « غير لقب» اسم است و شاهد براين مدّعا آنستكه در برخى از نسخ الفيّه بجاى « ان سواه» سواها
با تأنيث ضمير آمده و ضمير در اينصورت به كنيه عود كرده و در نتيجه معناى عبارت
چنين مىشود:
اگر لقب با غير كنيه همراه شد واجب التّأخير است و مسلّما غير كنيه
اسم است چه آنكه علم يا لقب بوده و يا اسم و يا كنيه و وقتى گفتيم لقب با غير كنيه
اگر همراه شد بايد از آن مؤخّر بيايد براى غير كنيه فرد ديگرى غير از اسم وجود
ندارد.
و حاصل كلام آنكه:
وقتى لقب با اسم در يك عبارت اجتماع كردند لازم است لقب را از اسم
مؤخّر آورد چنانچه مصنّف نيز بآن در كتاب تسهيل تصريح كرده است و در