ما لا ينصرف.
و يروى بالاوجه الثّلاثة قوله « تنوّرتها من اذرعات و اهلها.
ترجمه و شرح:
ملحقات جمع با الف و تاء
مصنّف گويد:
و همچنان است كلمه « اولات ».
شارح گويد:
يعنى و مانند جمع مؤنّث سالم است در اينكه نصبش بكسره بايد باشد لفظ « اولات » كه بمعناى صاحبات است مانند آنچه در آيه شريفه (6) از سوره طلاق آمده:
و ان كنّ اولات حمل يعنى اگر باشند زنان صاحبان حمل و فرزند الى آخر.
شاهد در « اولات » است كه خبر براى « كنّ » واقع شده و نصب آن بكسره مىباشد.
سپس مصنّف گويد:
و جمع با الف و تائى كه علم براى مفردى قرار داده شده باشد مانند لفظ « اذرعات » اين اعراب كه نصبش بكسره باشد در آن مقبول و پذيرفته شده.
لفظ « اذرعات » علم است براى مكانى در شام و اصلش « اذرعه » بوده كه جمع « ذراع » مىباشد.
سپس گويد:
برخى از ادباء آنرا در حالت نصبى با كسره بدون تنوين خواندهاند و بعضى ديگر آنرا معرب باعراب غير منصرف دانستهاند يعنى نصب و جرّش را بفتحه دادهاند.