وجودش قبل از مأموربه بوده و يا بعد از آن تحقّق يافته و يا باهم مقارن باشند چه آنكه صفت حسن و كمال از قبل اضافه پيدا كردن مأموربه بآن حاصل ميشود، يعنى امر مزبور طرف اضافه مىباشد و در طرف بودن هيچ فرقى بين مقدّم و مؤخّر و مقارن نمىباشد.
ناگفته نماند كه هرسه مقدّمه محلّ نزاع و معركه آراء مىباشند.
مقدّمه سوّم تقسيم واجب
براى واجب (ذو المقدّمه) نيز تقسيماتى است:
1- واجب مطلق و واجب مشروط
واجب باعتبار مشروط بودن وجوبش بمقدّمه يا عدم آن بر دو قسم است:
1- واجب مطلق.
2- واجب مشروط.
واجب مطلق: عبارتست از واجبى كه وجوبش موقوف بر وجود مقدّمه نباشد، مانند: نماز نسبت به طهارت كه وجوب نماز هيچ توقّفى به وجود طهارت ندارد.
واجب مشروط: آنستكه، وجوب آن وابسته بوجود مقدّمه باشد، مانند:
حجّ نسبت به استطاعت كه در صورتى حجّ واجب است كه استطاعت وجود پيدا كند.
2- واجب معلّق و واجب منجّز
مرحوم صاحب فصول واجب منجّز را اينطور تعريف فرموده:
واجب منجّز، واجبى است كه حصول آن موقوف به امور غير مقدور