اصولى نزاعى نباشد، بلكه هردو به برائت قائل مىباشند.
4- شبهه موضوعيّه وجوبيّه مثل اينكه موضوعى مردّد باشد بين واجب و
غيرحرام در اينقسم از شبهه تمام ادلّه اخبارىها بر عدم وجوب احتياط در شبهه
موضوعيّه تحريميّه جارى است و باتّفاق اصولى و اخبارى حكم در آن برائت مىباشد؛
بنابراين، در چهار مسئله شبهه وجوبيّه ظاهرا اختلافى بين اصولى و اخبارى وجود
ندارد، چنانچه در يك مسئله از مسائل چهارگانه شبهه تحريميّه يعنى شبهه موضوعيه
تحريميّه بين ايندو طائفه اتفاق بوده و هردو به برائت قائل مىباشند.
شبهه حكميه دوران امر بين محذورين
مسائل اين شبهه نيز چهار تا است:
1- شبهه حكميهاى كه منشاء آن عدم النّص باشد مثل اينكه بين امّت اختلاف
بوده و دو قول داشته باشند، برخى بوجوب قائل و گروهى بحرمت معتقد باشند و از طرف
ديگر يقين داشته باشيم كه قول ثالثى وجود ندارد.