اسم الکتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب اول مغنی المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 59
الف: آنكه ملتزم شدن به حذف جمله معطوف عليه مستلزم تكلّف است.
ب: حذف در تمام مواضع مطّرد نيست.
شرح وجه اوّل
اما شرح وجه اوّل ضعف و اينكه اينقائلين مرتكب تكلّف شدهاند، جهت آن
اينستكه: قائلين مزبور مىبايد ادعاء كنند از كلام جملهاى حذف شده و پرواضح است
كه حذف تكلّف مىباشد.
اگر ايشان در مقام معارضه و مقابله برآمده و بگويند:
طبق نظريه سيبويه و جمهور نيز بايد مرتكب تكلّف شد زيرا بنابر عقيده
اينان مىبايد ملزم شويم جزئى از جمله معطوف كه همزه باشد بر عاطف مقدم گشته و اين
نيز تكلّف است.
در جواب گوئيم:
در مقام مقابله و سنجش تكلّفى كه بنابر رأى سيبويه و جمهور لازم
مىآيد التزام بآن سهلتر و آسانتر است زيرا بنابر نظريّه طرفين كلام مشتمل بر
مجاز است منتهى مجازى كه طبق رأى سيبويه و جمهور لازم آيد چون لفظ آن كمتر است
لاجرم در مقام پذيرفتن و التزام بآن آسانتر مىباشد.
از اين گذشته در مجازى كه بقول سيبويه و جمهور لازم مىآيد يك جهت
مثبتى وجود دارد كه موجب ترجيح آن بر مجازى كه طبق قول زمخشرى و جماعت لازم آيد
مىباشد و آن اينستكه در مجاز مزبور تنبيه است بر اصالت شيئى در شيئى يعنى اصالت
هزه در تصدير و اينمعنا بنابر مجاز ديگر مفقود مىباشد.
شرح وجه دوّم
و اما شرح وجه دوّم و اينكه گفته ايشان در تمام مواضع مطرّد و شايع
نيست، بايد بگوئيم: مثلا در مثل فرموده حقتعالى:
اسم الکتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب اول مغنی المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 59