قل: فعل امر، مفرد، مذكر، حاضر، ثلاثى مجرد، از باب نصر، ينصر، اجوف
واوى، متعدى، معلوم.
انّما: از حروف مشبهة بالفعل، با ماء كافّه.
يوحى: فعل مضارع، مفرد، مذكر، غائب، ثلاثى مزيد از باب افعال، مجهول،
متعدى، لفيف مفروق.
الى: جار و مجرور، متعلق به « يوحى » .
انّما: بفتح همزه، از حروف مشبهة بالفعل با ماء كافّه با اسم و خبرش
در محلّ رفع تا نائب فاعل براى يوحى باشد.
الهكم: مضاف و مضافاليه، اسم براى « ان » .
اله: خبر، موصوف.
واحد: صفت براى « اله » .
قوله: لقصر الصفة على الموصوف: مقصود از صفت، وحى و از موصوف
ياء متكلّم در « الىّ » مىباشد.
قوله: و الثانيه بالعكس: منظور از « ثانيه » قسمت دوّم آيه يعنى «انّماالهكم اله واحد» مىباشد كه در آن قصر موصوف
بر صفت است، مراد از موصوف « اله » و از صفت « واحد » مىباشد.
قوله: هذا شيء انفرد به: مشاراليه « هذا » حصر در آيه مىباشد و ضمير در « النفرد » به زمخشرى و در « به » به هذا راجع است.
اسم الکتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب اول مغنی المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 274