من: حرف جارّ.
بعده: مضاف و مضافاليه، مضاف مجرور است به « من » متعلق به امسك.
قوله: آذنت به اللّام: كلمه « آذنت » يعنى اعلام مىكند و ضمير در « به » به قسم راجع است.
قوله: ان الّذين تدعون الخ : آيه (194) از سوره اعراف.
تجزيه و تركيب
انّ: از حروف مشبهة بالفعل، عامل، مبنى.
الذين: اسم، موصول اسمى، جمع، مذكر، مبنى، معرفه، اسم « ان » محلّا منصوب مىباشد.
تدعون: فعل مضارع و ضمير فاعل در آن فاعلش بوده و مفعول آن محذوف است كه به « الذين » عود مىكند، صله و عائد براى « الذين » .
من: حرف جار.
دون: مجرور به « من » ، متعلق به استقر، حال است براى « الذين » ، مضاف.
اللّه: مضافاليه.
عباد: اسم، جمع، خبر براى « ان » موصوف.
امثالكم: مضاف و مضافاليه، صفت براى « عباد » .
قوله: اعبتاطا: يعنى بدون جهت.
قوله: اسقطت: ضمير در آن به همزه راجع است.
قوله: مردود: خبر است براى « قول بعضهم».
قوله: فهى مقدرة: ضمير « هى » به ياء راجع است.
قوله: و حينئذ فيمتنع الادغام: كلمه « حينئذ » يعنى حين كون المحذوف لعلّة كالثابت.